Det idiotsäkra framgångsreceptet för att bli bäst i branschen
av Charlotta Wortzelius
Uppdaterad: 2024-08-07
3 minuters läsning
Kommer du ihåg låten ”The Cretor Has a Master Plan” med Pharoah Sanders? Om det inte ringer någon klocka behöver du inte vara det minsta ledsen. Med tanke på att det är en 32 minuter lång jazzlåt från 1969 framförd av en tenorsaxofonist så är det inte direkt en gammal dänga på Beatles- eller Rolling Stones-nivå …
Men varför i hela friden yrar jag om gamla evighetslåtar fulla av invecklade saxsolon på en blogg om copywriting och marknadsföring?
Även fast jag är ett stort jazzfan så ser jag inte det här forumet som min chans att göra en avancerad analys av synkoper, John Coltranes teknik eller om C-dur är bättre än D-moll.
Anledningen är en helt annan, det är för att titeln på detta musikstycke talar så till oss som är företagare. Vi som är skapare, creators, av våra egna företag och varumärken.
Och för att få våra projekt och företag att ta fart måste vi sannerligen ha en masterplan.
Det är en hård värld därute
Jag tänker inte linda in det. Konkurrensen – online och offline – är hård. Stenhård.
Med internet och inte minst AI:s framfart på sistone har tröskeln för att starta företag blivit lägre och lägre och därmed är det fler och fler som provar lyckan. Det betyder fler deltagare i kampen om kunderna.
Hur sjutton ska just du kunna sticka ut? Hur ska du bli den som sopar banan med resten i din bransch?
Jag har två ord: Var bättre.
Visst kommer du behöva slita hårt. Blod, svett och tårar i en salig blandning. Och du kommer att behöva marknadsföra dig som en galning. Men innan du ens funderar på marknadsföringen måste du tänka på din positionering på marknaden.
Det fungerar inte att skapa ännu ett ”Jag också”-företag där du gör samma sak som alla dina konkurrenter. Marknaden är mer än mättad för sådant. Proppmätt.
Hur du kan smida din masterplan
Det finns ett antal olika sätt som du kan bygga och forma ditt företag på, men man kan sammanfatta dem i dessa tre:
- Försöka att uppfinna något nytt med de risker som detta innebär
- Kopiera vad alla andra gör
- Identifiera någonting som bevisligen redan fungerar och se till att din produkt eller tjänst är BÄTTRE
Vilken av dessa man föredrar är så klart en smaksak, men min favorit är definitivt nummer 3.
Om jag tar min egen tjänst copywriting som exempel så är det ju långt ifrån någonting nytt. Att få folk att göra det du vill med hjälp av rätt ord är en konst som funnits med länge.
Med andra ord kan jag som copywriter inte spela ut uppfinnarkortet. Troligtvis blir det inte heller en särskilt blomstrande verksamhet om jag skriver texter och tar fram strategier som ser ut precis som alla andras.
Men när jag startade mitt företag identifierade jag att copywriting är någonting som människor efterfrågar. Och sedan har jag lagt allt krut på att göra ett sjuhelsikes bra jobb för mina kunder.
Och ett bra jobb handlar inte bara om att skriva copy som engagerar, övertygar och konverterar. Det innebär också att erbjuda en bättre kundupplevelse – god kommunikation, noll missade deadlines och vara lätt och rolig att jobba med. Till exempel.
Så hur kan du göra för att bli bättre? Hur kan du ta din produkt eller tjänst till nästa nivå?
Framgångsrecept för dig som vill bli bäst
Här är ett par förslag på hur du kan bli bättre än dina konkurrenter:
Var snabbare: Skapa resultat för dina konkurrenter snabbare
Var stödjande: Ge dina kunder personlig service
Var lyhörd: Ge snabbare support
Var ”live”: Lämna tryggheten bakom laptopen och träffa dina kunder i verkligheten
Var transparent: Var dig själv och visa att du är på riktigt
Var multimedia: Erbjud video och ljudfiler om andra erbjuder bara text
Var mest prisvärd: Erbjud mer för ett bättre pris
Var inspirerande: Ge dina kunder det där lilla extra
Där har du ett par förslag. Men det finns många, många fler.
Så ge dig nu ut i världen och var bättre!
Mer om skribenten
Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och storyteller. Med storydriven copy och content hjälper hon företag att öka försäljningen, generera fler leads, få lojala kunder och ett starkare varumärke.
Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och springa ganska långt i naturen. Hon bor med sambo och son i Stockholm.
Du kanske också gillar
Bli en rockstjärna på din marknad
Bli en...
Jag vågar företaga – jag är inte rädd (min entreprenörsresa)
Jag vågar...
Allkonstnärer tjänar mindre pengar (krönika)
[dipi_reading_progress_bar bar_position="main" bar_bg_color="#3e3265" bar_color="#beb4de" bar_size="10px" _builder_version="4.27.0" _module_preset="default" global_colors_info="{}"...
Bli en rockstjärna på din marknad
Bli en...
Jag vågar företaga – jag är inte rädd (min entreprenörsresa)
Jag vågar...
Allkonstnärer tjänar mindre pengar (krönika)
[dipi_reading_progress_bar bar_position="main" bar_bg_color="#3e3265" bar_color="#beb4de" bar_size="10px" _builder_version="4.27.0" _module_preset="default" global_colors_info="{}"...