Om mig

(men egentligen handlar det om dig)

Riktigt bra copy kan skapa stordåd. Göra enorm skillnad. Den kan sälja slut på produkter, den kan håva in gigantiska mängder leads, den kan bygga ett varumärke som människor dyrkar.

Copywriting är helt enkelt grunden i all typ av marknadsföring.

Ändå är det många företag som inte nyttjar copyns potential och kraft fullt ut. Som dras med texter som inte gör sitt jobb särskilt bra. Texter som rentav är … tråkiga. Och som därför har svårt att sticka ut i en värld där vi alla dränks i budskap och information (inte minst sedan AI gjorde entré).

Copy som inte griper tag, inspirerar och övertygar betyder missade affärsmöjligheter. För om ingen får reda på att du finns eller varför de ska välja dig spelar det ingen roll bra du är på det du gör.

Så hur är det med din copy? Hur väl presterar ditt content?

Når du ut? Når du fram?

Eller skulle du vilja hitta de där orden som får din målgrupp att säga JA? Att du kunde växla upp din business med:

N

En hemsida som säljer 24/7/365

N

Kvalitetscontent som drar till sig mängder av bra leads

N

Ett nyhetsbrev som bygger überstarka relationer med dina kunder

N

Ett oförglömligt varumärke

Eller vad just du behöver för att nå dina affärsmål.

Det är där jag kommer in i bilden.

På uppdrag att ord för ord befria världen från tråkiga texter

Jag hjälper B2B-företag med strategisk copywriting och content writing som når ut och når fram. Texter som blir lästa. Som inspirerar. Och får folk att göra det du vill. Texter fulladdade med personlighet och hjärta, i rätt tonalitet för ditt varumärke och med skarp målgruppsprecision.

Allt annat än tråkiga texter alltså. Och då menar jag inte att spritsa copyn med skämt utan att leverera engagerande texter som öppnar hjärtan (och plånböcker). Texter som hjälper dig att sticka ut och nå din fulla potential på dagens mättade marknad där slätstrukna samma-samma-texter inte längre gör jobbet.

Professionellt och tråkigt är inte synonymer. Inte i B2B-världen och ingen annanstans heller.

Resultatet då? Kommunikation som tar din målgrupp med storm. Som gör skillnad. I klarspråk: ökad försäljning, mer trafik, fler leads, starka relationer med din målgrupp och ett vinnande varumärke.

Ökad försäljning

Mer trafik

Fler leads

Lojalare kunder

Ett vinnande varumärke

Resultaten av effektiv copywriting

En strategisk kommunikations-partner för B2B-företag

som vill ha slagkraftig copy fulladdad med personlighet

När du jobbar med mig får du inte en copywriter som bara fyller en webbsida med ord. Du får en erfaren strategisk partner för din kommunikation. Någon som börjar med att ställa diagnos – ringar in det verkliga problemet – och sedan hjälper dig att dina affärsmål med rätt ord, idéer och strategier.

En problemlösare (med träffsäkert tangentbord) som lägger lika stor vikt vid copythinking som copywriting.

Men även om jag gärna är involverad i strategin bakom kommunikationen så säger jag självklart inte nej till snabba skrivuppdrag med en lägre dos av förarbete.

Charlotta Wortzelius - copywriter
Copywriting

Copy där det mänskliga får ta plats

Under åren har många kunder och varumärken passerat genom min penna (läs: tangentbord) – företag inom både B2B och B2C plus flera organisationer. Idag fokuserar jag främst på B2B-företag* där min specialitet är copy som tar fram det mänskliga – personlighet och hjärta – i produkter och tjänster som ofta är komplexa.

För ja, även i IT-tjänster, industrimaskiner, kommersiella fastigheter eller CRM-system finns det en mänsklig sida. En personlighet. Något levande, något som människor kan relatera till.

Den finns där bakom teknologin, systemen och processerna. Och den säljer – betydligt bättre än tekniska detaljer, torrt corporate-språk och uttjatade buzzwords**. Om den får ta plats i rampljuset.

Det är sådan copy jag kan skapa åt ditt företag.

* Skulle du ha en konsumentinriktad produkt eller tjänst eller vill ha hjälp med texter till en organisation är jag givetvis inte omöjlig 😉

** Ja, synergieffekt, helhetslösning och förhållningssätt, det är er jag syftar på.

Redo för copy som skapar resultat?

Nu när du kommit så här långt ner kan jag lika gärna fortsätta att prata om mig själv … och du vill säkert veta lite mer om vem det är du har att göra med.

Hej👋 Jag heter Charlotta Wortzelius

Jag är
copywriter
||
content writer
||
strateg
||
problemlösare

I över 15 år har jag hjälpt företag och organisationer i olika storlekar och branscher med copy och content. Att hitta orden som gör skillnad. Och fortfarande är det lika roligt. Det är ren lyx att varje dag få göra det bästa jag vet, att skriva och fila på smarta strategier.

Men vägen hit, till ett liv som copywriter, har inte varit någon rak motorväg. Det krävdes tvärtom en ganska krokig omväg med gropar här och där (och en och annan återvändsgränd). Men det är erfarenheter som gjort mig till en bättre skribent. Och gjort helt säker på att jag gör min grej.

Kontoret (tyvärr med bristfällig utsikt) där magin sker finns i Stockholm, men tack vare bland annat Teams och Zoom kan jag jobba med kunder i hela Sverige.

fun facts

Jag gillar:

  • Ord (lågoddsare)
  • Att lära mig nya saker
  • Karaoke
  • Roliga människor
  • Spela gamla dängor på piano
  • Löprundor i skogen
  • Kajakpaddling
  • Samtidsromaner
  • Vanligt bryggkaffe utan tjafs
  • Soulmusik från 60/70-talet
  • Parenteser.

Vill du veta hur allt började?

Häng med på The Copy Charlotte Story – min slingriga väg mot copywriteryrket. En känguru, ölhävningsskills och en SEO-relaterad språngbräda utlovas.

Läs The Copy Charlotte Story

………

Fågelvägen är inte alltid den bästa

Om en copywriters omvägar för att hitta hem

Borta bra men hemma bäst – ett budskap som skulle göra sig på en broderad bonad hemma hos mig. Det krävdes ett par turer, men till slut hittade jag hem. Och jag tror inte att fågelvägen alltid den bästa, ibland måste man ta ett par omvägar för att veta när man funnit det man söker.

Livet ska svänga. Svänga som en jazzlåt. Och livet kan ju faktiskt jämföras med en skiva. En skiva innehåller några mer anonyma albumspår och ett par riktiga hittar. Precis som mitt liv och här följer en snabbresumé av mina greatest hits.

Den första riktiga hitten var den gula skrivbok, berättelseboken, jag hade på mellanstadiet. Att skriva i den var det roligaste jag visste, speciellt när jag fick skriva om ganska märkliga saker. Som kängurur i garderober. Ämnen som satte fart på fantasin (tack lärare Ann-Catrin).

Efter hand blev ämnena – sorgligt nog – mindre bisarra, men att skriva var under hela skoltiden min grej. Det jag var bra på. Men i slutet av gymnasiet sände tyvärr inte ödet någon klok syokonsulent i min väg som kunde upplysa mig om att det faktiskt går att jobba med att sälja grejer med ord. Att det finns ett yrke som heter copywriter (tänk om Mad Men hade haft premiär redan då). Istället kom en av alla dessa berömda ungdomssynder – jag sveptes med av IT-hysterin.

Den här låtsasnorrlänningen (ja, Gävle är faktiskt Norrland) satte kurs mot Värmland – en aldrig tidigare utforskad bygd. Men en källa till ökad klokhet skulle det visa sig. På universitetet i Karlstad blev jag både förståndigare och lärde mig häva öl. Samt upptäckte att jag gjort ett felval. Datorsystem var inte så fascinerande som jag hade trott. Därför skedde ett spårbyte till marknadsföring och där fann jag en hit. IT-äventyret var en omväg, javisst, men det gav mig insikten om att jag är bättre på att skapa saker med bokstäver än med ettor och nollor.

Efter det akademiska äventyret tog jag ytterligare ett par omvägar. Jag försökte mig på försäljning. Utvecklande, men ingen riktig hit. Jag provade att jobba med människor som paragrafryttare på en myndighet. Men min plats i världen är inte bakom ett skrivbord med en massa regler att följa. Betydligt högre hitfaktor hade jobbet som skribent på ett företag inom sökmotormarknadsföring. Den blev det första steget i rätt riktning och ett jobb där jag fick utöva mitt hantverk och bli en bättre ordsnickare.

Men jag ville flyga ännu högre och i våren 2008 kände jag en gång för alla att det var dags. Dags att lämna den halvtrista baren där jag suttit lite för länge och ta mig in till dansgolvet längre in i lokalen. Där de bara spelar svängig musik som jag kan dansa till natten lång. Och för att kunna visa världen mina bästa danssteg utbildade jag mig under en riktigt svängig vår till copywriter. Utbildningen – och vad den har lett till – visade sig utan tvekan bli mitt livs hittills största hit. En riktig monsterhit faktiskt. (I alla fall om vi snackar jobbliv.)

Copywriting är det jag vill göra. Det insåg jag då, 2008, och det är fortfarande hugget i sten. För tack vare alla mina tidigare omvägar vet jag hur det känns att både vara på rätt och fel väg. Och det här är rätt väg för mig. I 15 år har jag nu jobbat för fullt med att bli en arvtagare till alla de gamla copyrävarna. Med att vara en inspirerande kollega till dagens skrivaress, kommunikationsstjärnor och kreatörer. Med att leverera strategiska och effektiva texter som får människor att tänka, känna och – framför allt – agera. En Peggy Olson IRL, kort sagt (ja, jag gillar Mad Men).

Och genom mitt företag Copy Charlotte, grundat 2009, har jag förvandlat livets väg, som tidigare var en krokig landsväg, till en rak motorväg. Varje dag kör jag så hårt jag bara kan och siktet är alltid inställt på nästa hit. Hittar med ett oemotståndligt sväng.

Ohotade listettor, helt enkelt.

år som copywriter

genomförda copyprojekt

koppar kaffe (i runda slängar)

Övertygad?

0

Ja, självklart!

Ring eller mejla mig så kan vi komma igång med ditt projekt så fort som möjligt.

0

Nej, inte riktigt än

Du var mig en tuff nöt att knäcka…

Kan jag kanske få fresta med några referenscase eller nöjda kunder? Eller ska vi mjukstarta med att connecta på LinkedIn?