Steg för steg till copy och content som ger resultat

Min arbetsprocess

Är det första gången du anlitar en copywriter? Eller vill du veta hur det går till att jobba ihop med just mig? Då är du på rätt ställe.

Copywriting handlar inte om plötsliga kreativa ingivelser. Det finns ingen magi (okej, kanske lite då). Det är blod, svett och en ständig jakt på de perfekta orden. Lika mycket vetenskap som konst. Minst.

För att leverera bästa möjliga resultat behövs en pålitlig och effektiv (och kul!) arbetsprocess, och här under kan du se hur min ser ut. Från den inledande kontakten tills att vi firar att vi gått i mål med ditt projekt.

Men först ett ord på vägen.

Även fast det är jag som ska skriva texterna är det viktigt att ha med sig att vi gör det här tillsammans som ett team. Ett copyprojekt är en pardans (mer tango än disco alltså) där våra expertiser möts. Du kan din affär på djupet medan jag som utomstående kan se din affär med nya ofärgade ögon, fri från hemmablindhet, och ta fram det bästa i den.

1 plus 1 blir 3.

Arbetsprocess

Givetvis kan stegen i processen skilja sig åt här och där beroende på hur stort eller litet ditt projekt är, vilken typ av uppdrag det rör sig om och om det gäller en engångsinsats eller ett längre samarbete. Men på det stora hela kan du förvänta dig det här när du jobbar med mig.

1

Lära känna varandra

Inledande samtal

Passar vi ihop? Är jag rätt person för jobbet? För att snabbt ta reda på det – ring eller mejla mig så har vi ett kort förutsättningslöst samtal där vi presenterar oss och pratar om ditt företag, vilka utmaningar du vill lösa och en ungefärlig tidsplanering för projektet. Självklart kan du också fråga mig om allt du undrar över.

Längd: Ca 15 minuter

Kickoff-möte

Om jag verkar vara rätt person för att lösa dina utmaningar bokar vi in en ny tid för ett längre mer fördjupande möte, antingen via video eller telefon. En projekt-kickoff, kort sagt. Där fokuserar vi framför allt på målet med projektet – varför du vill genomföra det – och exakt vad som behöver göras.

Min allra viktigaste uppgift här är att spetsa öronen och lyssna – både på det du faktiskt säger och det du kanske egentligen menar.

Strategimöte (vid behov)

Ibland framkommer det under de inledande samtalen att du inte är helt säker på vad som är din kommunikations verkliga utmaning. Vilken typ av copy eller content som kan lösa problemet mest effektivt. Du vet att du behöver nya texter, men inte vilken slags texter som kan göra störst skillnad. Eller också har du svårt att komma fram till vilket innehåll som det är smartast att investera i först.

Inga problem. Då bokar vi in ett strategimöte för att ringa in problemet. Där djupdyker vi i dina affärsmål, målgrupp, konkurrenter, möjligheter och hinder. Utifrån det tar vi sedan fram en strategi för vilket marknadsföringsmaterial som du ska satsa på just nu. Efter mötet får du givetvis en skriftlig sammanställning av vad vi kommit fram till som du kan spara för framtiden.

DU FÅR:
En tydlig plan för projektet. Plus känslan av att du hittat rätt person för jobbet.

"
2

Planering

När jag har alla detaljer och en tydlig bild av projektets omfattning sätter jag ihop en offert med alla detaljer som jag mejlar till dig inom 1–2 arbetsdagar.

Är offerten godkänd? Kul!

Då skickar jag ett avtal med allt vi kommit överens om. Det kan du sedan enkelt skriva under digitalt med BankID. Om du istället föredrar att själv ansvara för avtalet är det givetvis inga problem.

När allt pappersarbete är klart planerar jag in ett startdatum för projektet (vanligtvis är jag tillgänglig inom ca 2 veckor från att offerten godkänns) och vi kommer även överens om deadline.

I det här steget frågar jag också efter sådant som:

  • Befintligt marknadsföringsmaterial
  • Tidigare kampanjer och resultatet av dessa
  • Kundundersökningar, kundomdömen och recensioner
  • Varumärkes- och tonalitetsplattform (för att jag ska få koll på er ton)
  • Kontaktuppgifter till eventuella övriga inblandade leverantörer (designer, webbutvecklare, SEO-konsult etc.)
  • Designskisser (om du inte redan har en helt färdig design så blir resultatet alltid bättre om designen skapas utifrån copyn istället för tvärtom)
  • Tillgång till webbplatsstatistik, heatmaps och dylikt

Oj, tänker du kanske. Du har inte allt detta (eller ingenting av det) liggandes i skrivbordslådan eller i en sedan länge bortglömd mapp på hårddisken. Det är lugnt, jag fattar. Alla har självklart inte möjlighet att förse mig med allt i listan.

Har du inget material så löser vi det ändå, men har du något att ge mig blir jag glad. Ju mer befintligt material jag kan få tillgång till vid projektstart, desto bättre.

DU FÅR:
En offert, ett startdatum och en deadline för projektet. Och nu jobbar vi officiellt ihop – jippie!

"
3

Produktion

Research

Jag skickar över ett dokument med mina frågor. Dessa kan du antingen svara på skriftligt i lugn och ro eller också bokar vi in ett möte där vi pratar om dem muntligt (samtidigt som jag antecknar så pennan glöder). Det sistnämnda brukar vara mest effektivt. Vi kan antingen boka ett telefon- eller videomöte eller ses hos dig om du finns i eller nära Stockholm.

Var beredd på att jag vill veta ALLT om ditt företag. Vem du ÄR. Därför kommer jag att grotta ner mig ordentligt i sådant som målgrupp (extra mycket), produkter, tjänster, konkurrenter, historia och spännande stories. Bland annat. Dessutom vill jag ha reda på vilken tonalitet ni vill använda i kommunikationen och annat som rör varumärket.

Efter att jag fått in all input från dig kastar jag mig handlöst ut på nätet för att även få koll på branschen och dina konkurrenter.

Intervjuer (om aktuellt)

Behöver jag prata med någon av dina kunder eller medarbetare för att få underlag till texterna? Då bokar vi in en intervju med personen i fråga.

Det smidigaste tillvägagångssättet brukar vara att du först kontaktar kunden/medarbetaren för att stämma av att hon eller han kan/vill medverka och informera om att jag kommer höra av mig angående intervjun. Sedan tar jag själv kontakt och bokar in en tid. Intervjun genomför jag via telefon eller videomöte.

Sammanställning

Jag sammanställer all research i ett dokument och gör det redo för att förvandlas till strategisk effektiv copy som får din målgrupp att tänka, känna och – framför allt – göra det du vill.

Strategidokument för avstämning

Är vi inne på samma spår?

Innan jag sätter igång med själva skrivandet skickar jag ett så kallat strategidokument till dig. Syftet med det är att stämma av och säkerställa att vi är helt synkade i det här läget och maximera chanserna att du blir nöjd med slutresultatet.

Dokumentet är en snabbläst översikt som tar upp sådant tonalitet, budskap, disposition, innehåll och call to action. Genom denna avstämning kan vi göra eventuella kursändringar redan i det här stadiet – innan jag har börjat med skrivandet.

Första förslag

När jag fått grönt ljus för att vi är på samma spår sätter jag igång att skriva ett första förslag. Ditt projekt har nu min odelade uppmärksamhet och levereras på överenskommet deadline-datum (eller tidigare). Under projektets gång skickar jag regelbundet uppdateringar så att du har full koll på vad som händer.

I det här läget har jag (om det är aktuellt) gärna kontakt med övriga inblandade leverantörer i projektet, till exempel designer, webbutvecklare och SEO-konsult. Om de har med sig hur jag tänker kring copyn i sitt jobb ökar chanserna att det gemensamma slutresultatet blir en hit.

DU FÅR:
Ett första copy-förslag med mina kommentarer och följdfrågor som dykt upp efter vägen.

"

Hur fungerar kommunikationen under projektet?

Bra kommunikation är en av de viktigaste delarna i ett lyckat copy- eller contentprojekt och jag lägger stor vikt vid att du som kund känner dig trygg och delaktig i processen.

För att du ska ha full koll på hur det går med allt skickar jag regelbundet uppdateringar om projektets status (frekvensen varierar beroende på omfattningen, men minst en gång i veckan tittar jag in i din inkorg).

Självklart kan du även höra av dig till mig om det dyker upp någon fråga eller fundering. Det smidigaste är då att du mejlar så att jag kan läsa det och svara dig i lugn och ro, men du är så klart välkommen att ringa om du föredrar det (och ofta kan ett kort telefonsamtal spara in många mejl fram och tillbaka).

Jag besvarar mejl minst två gånger dagligen och får du inget svar på telefon återkommer jag senast nästa arbetsdag.

Och eftersom det som sagt krävs två för att dansa tango, eller rättare sagt att så effektivt och smidigt som möjligt ta ett projekt från start till mål, förväntar jag mig också att du svarar på mejl och återkommer med feedback på mina leveranser i rimlig tid. Att projektet är prioriterat, helt enkelt.

Jag förstår att saker och ting kan köra ihop sig, det händer oss alla, men om jag får kan få input från dig så snart som möjligt kan vi hålla oss till planerad deadline och samarbeta effektivt. Det gynnar oss båda.

4

Redigering

Nu är det dags för att ta en gedigen första version till en slutversion med wow-känsla.

Du går igenom förslaget jag skickat och återkommer med feedback (det är fritt fram att vara HELT ärlig). Utifrån din input gör jag eventuella ändringar och finputsningar av copyn och levererar sedan en uppdaterad version. Vanligtvis räcker det med en korrekturrunda, men givetvis skriver jag tills du är helt nöjd. Jag finns tillgänglig för ändringar i 30 dagar från att jag skickat det första förslaget.

När vi har en version som du är 100% nöjd med fakturerar jag för projektet.

OBS! Om ditt projekt är en hemsida – en hel sajt eller en enskild landningssida – innehåller copy-dokumentet även detaljerade och lättförståeliga rekommendationer för bilder och layout i ett visuellt format (en så kallad wireframe) så att du ser copyn i sitt sammanhang. Bara att skicka till en din designer för implementering.

Copy och design måste jobba ihop som en enhet för att skapa resultat, därför behöver din designer förstå hur jag tänkt kring budskap och texter.

DU FÅR:
Kristallklar och prickfri copy i rätt ton som är klar för att publiceras.

"
5

Lansering

(även känt som firande)

Nu är ögonblicket vi väntat på inne. Det är dags för lansering av din sprillans nya copy. Att ta internet med storm. När du tryckt på startknappen är det bara att luta dig tillbaka och njuta av hur din målgrupp går bananas, störtfloden av leads som trillar in och försäljningen som skjuter i höjden.

Medan du njuter av succén finns jag kvar i bakgrunden och ser till att copy och design jobbar ihop på bästa sätt. Och skulle du behöva hjälp med publicering i WordPress eller något annat CMS-vertyg i lanseringsfasen kan jag stå till tjänst med det också (jobbar i WP dagligen).

Alles gut. Så nu återstår bara en sak. Att korka upp champagnen och fira ett lyckat projekt!

DU FÅR:
Leads, affärer, lojala kunder, ett starkare varumärke. Plus ett akut behov av att anlita mig till fler projekt och rekommendera mig till alla du känner 🙂

"
Nästa steg

Fortsättning

Det extra steget

Trodde du att det var slut på det roliga här? Tvärtom. När konfettin efter det storslagna firandet lagt sig lite är det dags att samla sig och tänka på nästa steg. Att gå ner i gruvan igen.

Hur kan vi gå vidare för att göra din kommunikation ännu bättre? Finns det fler hål i företagets kommunikation som behöver täppas till – med andra ord förbättras med ny copy? Vilken typ av innehåll kan vi skapa mer av för att positionera dig som det givna valet i din bransch?

Roliga engångsprojekt i all ära, men långa kundrelationer är min favorit. Din också hoppas jag. Så har du fortsatta behov av texter som hjälper dig att nå dina affärsmål är jag mer än redo att hugga i.

DU FÅR:
En strategisk partner för din kommunikation som du nu vet att du kan lita på, som har full koll på ditt företag och som brinner för att hjälpa dig att skapa resultat (läs: tjäna mer pengar).

Låter det bra? Då så – hör av dig!