Bli en rockstjärna på din marknad

Förvandla läsare till följare och följare till fans

Bli en rockstjärna på din marknad
Charlotta Wortzelius

av Charlotta Wortzelius

Uppdaterad: 2021-03-19

11 minuters läsning

Innehåll
2
3

As a rock star, I have two instincts. I want to have fun, and I want to change the world. I have a chance to do both.

– Bono –

Mick Jagger, Bruce Springsteen, U2, Madonna, Lady Gaga. Vad har de gemensamt? Jo, att de är rockstjärnor. Och att de har mängder av mer eller mindre galna fans som dyrkar dem.

Titta bara på listan här under för att se vad världens 10 bäst betalda stjärnor inom musiken tjänade under 2020 enligt Forbes. Ingen dålig dagspenning…

  1. Kanye West, $170 miljoner
  2. Elton John, $81 miljoner
  3. Ariana Grande, $72 miljoner
  4. Jonas Brothers, $68.5 miljoner
  5. Chainsmokers, $68 miljoner
  6. Ed Sheeran, $64 miljoner
  7. Taylor Swift, $63.5 miljoner
  8. Post Malone, $60 miljoner
  9. Rolling Stones, $59 miljoner
  10. Marshmello, $56 miljoner

För att inte tala om hur mycket pengar gamla rävar som Rolling Stones, The Beatles och The Police tjänar. Artister som har varit med ett tag. När släppte de sist en skiva? Beatles har av naturliga skäl svårt att komma med några nya alster, men Rolling Stones – när kom det senast en ny platta från dessa åldrande herrar? Ändå har de horder med fans som fullkomligt avgudar dem.

Varför? Jo, för att de säger något. Svårare än så är det inte. Och det är ett koncept som du också kan tillämpa på företagarvärlden. För att dominera på din marknad och skaffa fans (läs: kunder) som dyrkar dig måste du säga något. Något som gör avtryck.

Fråga bara företagarkollegor som Sir Richard Branson, Arianna Huffington, Mark Zuckerberg, Sheryl Sandberg, Steve Jobs, Oprah Winfrey och Henry Ford.

Om du uppnår rockstjärnestatus på din marknad blir saker som vilka rubriker, annonser, annonsplattformar och copy som du använder irrelevant. Om du gör det på rätt sätt. Idag är många marknadsförare besatta av saker som optimering och test. Det är absolut inte fel att tänka på sådant, tvärtom, men hade det inte varit skönt om din kommunikation gick som tåget oavsett om du skrev världens bästa rubrik på dina nyhetsbrev eller inte?

Så kommer tillvaron se ut om du blir du rockstjärnan på din marknad. Då blir optimering oväsentligt.

Låt oss ta e-post som exempel. Om du får ett mejl från din kompis, är det då spänningsgraden på ämnesraden som får dig att öppna hens mejl? Eller om du får mejl från dina föräldrar och syskon? Behöver du en rafflande ämnesrad som ”Hur jag när du var 12 år fick dig att tro att dina Barbiedockor var borta när jag egentligen hade smält ner dem till plastklumpar” för att öppna din systers mejl? Nej, självklart inte – du öppnar ändå.

(Ja ja, jag vet att du förmodligen slutat mejla både kompisar och föräldrar för flera år sedan. Att det är Messenger, WhatsApp och andra meddelandeappar som gäller nu. Men du fattar poängen.)

Det behövs ingen slagkraftig rubrik, ingen perfekt copytext, ingenting sådant. Det spelar ingen roll. Om du är rockstjärnan på din marknad ser dina kunder och leads dig på i stort sett samma sätt som en kompis. Får de till exempel ett mejl från dig utgår de ifrån att det är något som kommer ge dem värde.

Allt annat – strategier, taktiker, tricks, osv. – är bra, men uppnår du en solid rockstjärnestatus har det ingen betydelse. För människor vill ha dig och ingenting annat. Lyckas du uppnå det blir ditt företagande enkelt.

När du kombinerar ”galna fans” med stark kommunikation och marknadsföring, då sker magin. Du hittar din sweetspot. Och det är då det händer.


Följ rockstjärnans nio regler

I min värld ska rockstjärnor, förutom att vara allmänt coola, följa nio regler för att bli den klarast lysande idolen på marknaden.

Kanske blir du inte Ariana Grande (eller Mick Jagger för den delen), men följer du de nio reglerna i den här artikeln kan du skapa din hord med ”galna fans” och göra din marknadsföring och försäljning (och ditt liv) mycket enklare.

De här reglerna fungerar i alla branscher. Så kom inte dragandes med det gamla ”min bransch är minsann annorlunda”.

Det är struntprat.

Din bransch är inte annorlunda. Människor är människor och kommer alltid att vara det. Det gäller oavsett vad de är ute efter att köpa – golflektioner, scrapbookingmaterial, konsulttjänster – eller automationslösningar för processindustrin. Det är en person som läser ditt budskap.

Nog talat. Time to rock on!

1. Rockstjärnor berör människor

Att vara tråkig dödar din rockstjärnestatus på ett ögonblick

Vill du ha ett idiotsäkert recept på hur du dödar din rockstjärnestatus snabbare än Slash hinner dra ett A-moll på sin gitarr?

Var tråkig.

Ta det här med e-post återigen. Kanske har du dålig grammatik eller stavar som en kratta. Må så vara. Men var inte tråkig när du kommunicerar.

Att vara rolig kan översättas till öppnade mejl. Och öppnade mejl kan översättas till ökade chanser att göra affärer. Vad det sedan kan översättas till kan du räkna ut själv, eller hur?

”5 sätt att få mera gjort under arbetsdagen”

Gäsp. Det här är en tråkig skräprubrik av en typ som inte är alltför ovanlig på sajter idag. En rubrik som definitivt inte är skriven av en rockstjärna.

Jag menar, skulle Mick Jagger skriva en låt med en sådan titel? Förmodligen inte. Och skulle han det så skulle den förmodligen inte sälja särskilt bra …

Nej, istället ändrar vi till:

”Sluta skylla på snacksaliga kollegor och strulande skrivare! Här är 7 sätt att få 10 gånger mer gjort på jobbet samtidigt som du kan lata dig.”

Så uttrycker sig en rockstjärna. De säger något. De lämnar ett avtryck.

Om löftet bakom ovanstående rubrik kan infrias låter jag vara osagt, men du förstår poängen. Det är så här du dominerar. Alla försöker nämligen vara så försiktiga idag.

”Jag kommer att förolämpa människor”. ”Vad ska folk tro?”. Tänk inte så. Var en rockstjärna. Och då är det så här du ska skriva. Det stör kanske någon, men försöker du vara alla till lags slutar det till slut med att du inte står för någonting.

Vad driver dig? Hur vill du att man ska minnas dig?

Rockstjärnor är passionerade människor. Därför måste du – om du vill bli en sådan – hitta din grej i livet. Hitta något som du brinner så mycket för att du skulle kunna prata om det dag och natt. 7 dagar i veckan, 365 dagar om året.

Har du gjort det?

Annars är det hög tid. Och här får du ett par tips på vägen mot att bli den som berör människor.

5 sätt att beröra människor

Hitta en fiende

Vem är du emot? Vem är dina kunder emot? Alla marknader har fiender. Och vi talar inte om fiender i bemärkelsen att man önskar dem dit pepparn växer utan sådana som håller på med något som ligger nära i sin karaktär, men som kunderna ändå vill ta avstånd ifrån. Yoga-utövares antagonister kanske är de som tränar aerobic, de som sysslar med säljträning har sina rivaler i de som tränar mindfulness osv.

Var passionerad inom det du skriver om

Konkurrensen därute är stenhård – i alla fall i de flesta branscher. Ska du sticka ut i mängden behöver du nå igenom brusen. Det är svårt om du inte brinner för det du skriver om. Äkta passion lyser igenom. Även igenom skärmar.

Säg vad andra tänker, men är rädda för att säga själva

Det kommer behövas en hel del mod och kräva en hel del från din sida. Men det fungerar.

Berätta personliga berättelser

Låt din personlighet, ditt vardagsliv och ditt privatliv (inom rimliga gränser) finnas med i din kommunikation. Skriv personligt men inte privat, som det så fint heter.

Var rolig

Skriv på ett underhållande sätt och ta inte dig själv på så stort allvar. Det går att få med humor i det mesta du skriver. Prova får du se.

2. Rockstjärnor har en stark plattform

Någonting som är enkelt att skapa och upprätthålla.

Vad menar jag med plattform? Jo, något som du kan arbeta från och som hjälper dig att effektivt nå ut till dina fans. Som exempelvis Lady Gaga och Ariana Grande använder Instagram för att kommunicera med sina fans. Åtskilliga rockstjärnor inom musikvärlden bloggar också på sina hemsidor och det är även en plattform jag rekommenderar till dig.

För vad kan vara smartare för en rockstjärneaspirant inom businessvärlden än att…

Skapa en stark blogg

Facebook, LinkedIn och Tiktok i all ära, men att skapa content på en egen blogg, en plattform som du har 100 procent kontroll över, är din absolut säkraste investering. Även om det inte är särskilt troligt, kan de sociala plattformarna försvinna när som helst. Och då är det tack och hej till både ditt innehåll och dina följare också. Du är med andra ord utelämnad till företagen som äger de sociala medierna.

På din egen blogg äger du ditt innehåll och ingen kan ta det ifrån dig. Dessutom är det betydligt enklare att synas på Google med en lång artikel än med ett kort inlägg i sociala medier.

Och om ordet blogg av någon anledning inte känns rätt kan du givetvis kalla det något annat. ”Aktuellt”, ”Kunskapsbank”, ”Tankesmedja” eller vad som nu fungerar bäst för dig. Principen bakom är ändå densamma – du publicerar inlägg som lägger sig i kronologisk ordning på din webbplats.

Satsa på WordPress

Att använda WordPress för att skapa en blogg är det enklaste sättet som jag känner till. Tekniken är den mest användarvänliga du kan hitta och WordPress är dessutom gratis om du använder en WordPress.org-blogg. Vill du ha full kontroll själv kostar det inte mer än en domän och hosting. WordPress är idag världens mest populära och allmänt använda innehållshanteringsystem så kanske använder du det redan till din webbplats? I så fall är det lätt som en plätt att även koppla på en blogg.

Uppdatera så ofta du kan

Det måste hända saker om du ska komma någonstans. Så publicera något åtminstone en gång i veckan, gärna oftare.

Skaffa ett snyggt tema för rätt grafisk look

Det finns tusentals gratisteman för WordPress, men jag rekommenderar att köpa ett premiumtema, varför inte min favorit Divi, som du sedan modifierar så att det passar dina behov. Gratisteman har ofta begränsningar och ska du bli en rockstjärna är det inte läge att kompromissa med utseende och funktioner för att spara ett par hundralappar. Och glöm för tusan inte att temat numera måste vara responsivt, dvs fungera bra även på mobila enheter.

Anlita en designer om du saknar sinne för färg och form

Vi lever just nu i en do-it-yourself-värld, men ibland är det läge att anlita ett proffs. Ett sådant läge är när du saknar talang för webbdesign. För att det ändå ska bli som du vill så är ett bra tips att du letar fram ett par sajter som du gillar och visar för designern. Glöm inte att även säga till om att du vill ha alla tänkbara delningsfunktioner (Facebook, Twitter, LinkedIn osv.). Vi vill ju att din blogg ska ha maximala förutsättningar att spridas viralt, eller hur?

Ta dig tid att titta runt på olika framgångsrika bloggar. Analysera hur de har byggt upp sin sajt och vilka strategier de använder. Plocka sedan guldkornen. Du kommer förmodligen finna att de bloggar du studerar är ganska olika, men att de fungerar för sin respektive marknad. Exempelvis är färger något du ska lägga vikt vid. Tänk på vilken som är din målgrupp är och vilka färger de tilltalas av.

Och glöm inte att titta på bloggar på andra marknader än din, där kan du ofta få bra idéer.

3. Rockstjärnor är äkta och transparenta

Allt börjar – och slutar – med ärlighet

Om du förstör kundernas förtroende för dig eller lurar dem är det kört. Ett förbrukat förtroende är väldigt svårt att få tillbaka.

Kör du en oschysst stil så slår det alltid tillbaka. Och hur skulle du känna om jag skulle börja marknadsföra en massa smörja till dig? Jag skulle inte stå speciellt högt i kurs, eller hur?

Du ska alltid vara genuin och sann. Vara du. Inte spela någon slags roll, eller försöka vara någon som du inte är. Dina kunder ska känna att du är äkta. I den värld vi nu lever i, med sociala medier och annat, går det inte att gömma sig eller komma undan med ohederliga saker. Få lyckas spela med bluffkort på hand utan att till slut avslöjas.

Men det här transparenta samhället gör det inte bara livet surt för skojare, utan ger också finfina möjligheter för den som gör något bra och tillför värde till andra. Om människor gillar det du gör kommer de att prata om dig och sprida hur förträfflig du är till vänner och bekanta. Och vi vet alla hur kraftfulla personliga rekommendationer är. Det finns ingen bättre marknadsföring.

Ge alltid en anledning till allt du gör

Att vara öppen med varför du gör saker och ting i din verksamhet ger pluspoäng. Tänker du ha en superrea, tala om anledningen till detta. Kanske ska ni flytta, vill fira att ni blev årets företag i kommunen eller också kanske marknadsassistentens dotter fyller 3 år? Orsaken spelar egentligen ingen roll, bara ni är öppna med den.

När du gör en tabbe – var ärlig

Ingen är perfekt, vi gör alla våra misstag. Men konsekvenserna av dessa behöver inte bli så allvarliga som du kanske fasar för om du är öppen och ärlig med dem.

Erkänn att du var en idiot (alternativt en tok, stolle, vettvilling eller vad du nu var) och anledningen till att du gjorde bort dig. Tala om vad som hände. Folk kommer att vara tacksamma för att du är uppriktig och inte försöker dölja dina klavertramp.

Människor köper från personer de känner, gillar och litar på

Svårare än så är det inte. Så ta dig en funderare på om din målgrupp på riktigt känner, gillar och litar på dig. Annars, gör något åt det.

4. Rockstjärnor vill spöa sina konkurrenter

Hur du tar dig till förstaplatsen på listorna

För att bli en rockstjärna som når toppen på listorna måste du ha känslan inom dig att du vill vinna. Att du vill spöa konkurrenterna. Naturligtvis ska du inte vilja spöa dem i bemärkelsen att du vill puckla på dem eller trycka ner dem på ett elakt sätt, men du måste vilja vinna.

En rockstjärna som släpper en ny skiva tänker inte att de vill bli nummer sju eller nummer två på listorna. De vill bli nummer ett. Det måste du också vilja om du ska bli en rockstjärna med en förstaplats på affärsvärldens motsvarighet till Billboard-listan.

Så ta en minut eller två och tänk efter. Hur gärna vill du bli nummer ett? Skriv ner den siffran på en skala från 1 till 10 där 1 är högst på viljerankningen.

Vad blev det? Nära 1:an hoppas jag. Och för de mest framgångsrika företagarna och entreprenörerna är det garanterat långt bortom 1:an.

Tilläggas bör att det absolut inte är något fel på att vilja vara försiktig, dvs vara helt okej med att vara nummer sju eller fem på listan. Men du kommer tyvärr inte att bli någon rockstjärna. Då måste du vilja vinna och dominera på din marknad.

4 sätt att skapa ett oövervinnerligt företag

Dubbla dina konkurrenter

Vilka är dina konkurrenter? Har alla ens konkurrenter? Svaret är ja. Om du inte tror att du har några konkurrenter lurar du bara dig själv. För även om du är ensam om det du gör så konkurrerar du ändå om kundernas pengar med andra företags produkter och tjänster.

Om du erbjuder exklusiva vinprovningar på Österlen dit dina kunder får rida på kameler så är du förmodligen ensam om detta. Men kunderna kan lika gärna välja att lägga sina pengar på en skidsemester i Lappland. Således är skidsemestersarrangörerna din konkurrent trots att ni erbjuder ganska olika semesterupplägg.

Skriv ner 1-2 av dina största konkurrenter på marknaden. Kartlägg noga vad de gör och vad de erbjuder. Och vad de än erbjuder, kan du dubbla det? Om de publicerar två kvalitetsartiklar på sin blogg per vecka, kan du publicera fyra? Om de får en viss mängd av en produkt för ett visst pris, kan de då få dubbelt så mycket för samma pris av dig?

Dubbla alltid värdet. Idag vill människor ha värde.

Dra alltid kortaste strået

Du har förmodligen lärt dig ett begrepp som heter win-win – att båda parter ska tjäna lika mycket på en affär. Glöm det. Ge alltid det längsta strået till dina kunder. Det du erbjuder ska vara 10 gånger mer värt än det kostar. Minst. Överleverera (för att använda ett slitet uttryck) alltid.

Arbeta hårdare än konkurrenterna

Det är det som ger resultat. Tyvärr finns det ju ingen magisk knapp som skapar framgång som av ett trollslag. För då skulle jag definitivt köpa en påse godis och sätta mig i soffan och trycka på den istället för att sitta här och skriva… Man måste jobba, helt enkelt.

Skapa ett oemotståndligt erbjudande

Ge dina kunder ett erbjudande som verkligen har ett värde. Ett erbjudande som man vore galen om man tackade nej till. Är ditt nuvarande erbjudande så starkt? Är det det bästa du kan erbjuda. Fundera några varv på det. Om svaret är nej, förbättra det.

5. Rockstjärnor går mot strömmen

Gör alltid tvärtemot

De mest framgångsrika företagarna gör alltid tvärtemot alla andra. Om alla konkurrenter dansar åt höger dansar de åt vänster.

Om alla på din marknad gör samma sak, vad kan du göra annorlunda? Försök göra motsatsen och sträva efter att sticka ut, vara annorlunda.

Kanske har alla dina konkurrenter ett nyhetsbrev som de skickar via e-post. Varför inte gå tillbaka till ett gammalt hederligt tryckt nyhetsbrev som dina konkurrenter får i brevlådan?

4 sätt att bli guldfisken i ett hav av silverfiskar

Utformning

Om alla dina konkurrenter använder använder text på sin landningssidor kan du använda en video istället.

Leveranssätt

Levererar dina konkurrenter sina produkter fysiskt? Varför inte leverera dem digitalt istället?

Prissättning

Har dina konkurrenter en likartad prissättning? Kan du differentiera dig genom ett märkbart högre eller lägre pris?

Grafisk design

Att ha en riktigt snygg grafisk design är underskattat och kan verkligen få dig att sticka ut. Med andra ord är detta inte något du ska snåla med.

6. Rockstjärnor är produktiva

Du måste hela tiden vara på hugget

Som du säkert känner till finns det rockstjärnor som släpper nya låtar och album var och vartannat år. De är alltid aktuella med något nytt. För det är få förunnat att leva på gamla meriter hur länge som helst.

Ska du bli en riktig rockstjärna på din marknad måste du också uppnå en sådan här produktivitet. Har du till exempel en mejllista? Hur ofta mejlar du den? Många svarar ”Tja, en gång varannan månad kanske” på den frågan.

Det är i dagens informationsöverflöd ungefär som att inte mejla den överhuvudtaget. När det där mejlet väl hamnar i dina prospekts inkorg kommer de inte ihåg dig. Konsekvensen blir deleteknappen, spamvarning och i värsta fall en bluffstämpel. Inte bra.

Du måste synas ofta

Det spelar ingen roll vad det är – Facebook, Twitter, Instagram, din blogg eller att du rear ut din själ på Blocket – du måste märkas och visa att du finns. Konstant.

När det gäller exempelvis e-post är det bevisat att det leder till framgång i affärerna att höra av sig ofta. Det kommer att ta lite tid att komma över känslan och rädslan för att du stör människor, men det ger sig. Testa att skicka dina mejl oftare och oftare tills du hittar en frekvens som du och din lista gillar. Ibland kan det bli för ofta och då får du backa lite.

Nyckelordet är att testa sig fram. Men du bör sträva efter att få iväg något minst 1-2 gånger i veckan. Annars är det inte så stor idé att lägga krut på att ha en mejllista eftersom responsen kommer minska. Då är det bättre att lägga den energin på något annat.

Men ett varningens finger är på sin plats: När du mejlar din lista måste du ge dem bra innehåll som tillför mottagaren värde. Du vill inte bli ett deleteknappsoffer, eller hur?

4 sätt att synas för rockstjärneaspiranten

Mejla din lista minst 1 gång per vecka

Detta har vi redan pratat om, men repetition är som bekant kunskapens moder. Har du en mejllista så hör av dig regelbundet till dem. Du kommer att se resultat.

Publicera innehåll på din blogg minst en gång per vecka

En annan favorit i repris. Att skapa innehåll på din blogg är både det bästa sättet att själv ha 100 procent kontroll och att synas på sökmotorer.

Uppdatera sociala medier varje dag

Sociala medier är sedan länge en del av gemene mans vardag. Alltifrån tonåringar till pensionärer använder det (även om plattformarna varierar bland olika åldersgrupper). Enligt rapporten Svenskarna och internet använde 89 procent sociala medier under 2020, varav 74 procent dagligen. Bland dessa procent finns garanterat även dina kunder. Så ta reda vilka plattformar dina kunder och prospekts föredrar och se till att synas där.

Håll någon form av ”liveevent” varje månad

Anledningen till att jag använt citationstecken runt liveevent är att du inte behöver boka en stor lokal och beställa kaffe med dopp till alla dina kunder. Med dagens teknik kan du enkelt och kostnadseffektivt hålla webbseminarium där dina kunder inte behöver mer än en internetuppkoppling och en stund över. Använd Teams eller Zoom. Eller varför inte sända live på Facebook eller Instagram.

7. Rockstjärnor hittar sin nisch

Identifiera ditt eget område och dominera det

Känner du till specialistlagen? Om inte, så lyder den så här: Folk tror att en specialist är bättre.

Om du drabbas av artros i höftleden, vem går du helst till då? Reumatologen eller allmänläkaren? När du vill ha hjälp med din marknadsföring på Facebook, vänder du dig till vi-erbjuder-allt-inom-reklam-byrån eller proffset på sociala medier?

Specialisten smäller alltid högre. Och egentligen är inte den faktiska kompetensen det viktigaste utan faktumet att människor antar att det förhåller sig så.

Hur kan du göra för att smalna av din marknad ytterligare ett eller två steg? Du kan exempelvis bryta ner den baserat på din målgrupps kön, ålder, hobbys, fas i livet eller yrke.

På fitnessmarknaden finns det till exempel träningsformen yoga. Yoga kan du sedan bryta ner i submarknaden gravidyoga. På detta sätt kan den som var en fitnessinstruktör i mängden förvandlas till landets bästa gravidyogeinstruktör. Mitt i prick!

Målet är att hitta en nisch som inte är för stor men inte heller för liten. Hur långt behöver du borra ner dig i din marknad för att bli den ohotade listettan? Det är nämligen så du blir en rockstjärna.

Var enkel i ditt budskap

Försök inte vara allt för alla. Håll dig till en kraftfull idé i ditt budskap.

Nu har vi kommit till ett koncept där folk ofta brukar spåra ur. Man har en idé om att det här med att nischa sig kan vara smart, men i sin jakt på att göra allting ”rätt” börjar man fråga människor i sin omgivning som inte förstår marknadsföring. Kanske sin partner, släktingar eller ytterforwarden i innebandylaget. Stort misstag.

De börjar med stor sannolikhet hojta om att du måste vara bakom flötet som tänker utelämna så många, du måste så klart vända dig till alla!

Gå inte på det. Du kommer aldrig kunna vara allt för alla. Det är extremt svårt om du inte har en jättebudget till ditt förfogande. Strategin brukar istället sluta med att man inte blir någonting för någon eftersom man inte står för något alls. Platt fall.

8. Rockstjärnor håller mun och lyssnar

Ge folket vad folket vill ha

Visst, det är ditt företag och så, men egentligen handlar det inte överhuvudtaget om dig och vad du vill. Rent krasst är det ingen som bryr sig om dig utan de handlar om vad DE vill. Med de menar jag dina kunder och prospekts.

Därför är det bästa du kan göra att hålla mun och bara lyssna. Istället för att chansa på vad dina kunder vill ha, fråga dem vad de faktiskt vill ha. Du kan göra via ett mejl, ett undersökningsverktyg, Facebook eller vad du nu föredrar. Rockstjärnor är visserligen inte kända för att hålla mun, snarare motsatsen, men tro mig – du har allt att vinna.

Självklart finns det fall när folk inte vet vad de vill ha. Det var till exempel ingen som sa till Steve Jobs att de ville ha en tunn platta som man kan surfa på innan Apple skapat iPad, men i de flesta fall gör man som rockstjärneföretagare bäst i att mata sina fans med det de skriker efter.

8 sätt att läsa dina kunders tankar

Läs dina bloggkommentarer

Finns det ett enklare sätt att ta pulsen på dina kunder och få reda på vad de tycker och tänker?

Läs dina konkurrenters bloggkommentarer

Som sagt – agera inte som om du inte har några konkurrenter. Besök istället deras sajter regelbundet, läs deras blogginlägg och kommentarer, prenumerera på deras nyhetsbrev osv. Folk kommer berätta för dig vad de vill ha.

Skapa Google Alerts

Du kan skapa Google Alerts för sökord relaterade till din marknad. Det är ett enkelt sätt att få reda på vad folk i branschen pratar om.

Besök bokhandlare på nätet

På boksajter som AdLibris, Bokus och Amazon, som numera även finns i Sverige, kan du hitta böcker inom din marknad och se vad folk har skrivit för recensioner av dem. Säg att du håller till i resebranschen och hittar en bok om att resa i Italien där folk påpekar att de gärna skulle velat ha fler tips om fina badstränder. Känns det som en dum idé att skriva sol- och badboken för italienresenärer?

Besök nischade diskussionsforum

Alla marknader har sina egna diskussionsforum och intressegrupper. Där ska du finnas.

Gå med i sociala nätverksgrupper

Gå med i alla Facebook-grupper, LinkedIn-grupper osv. som är relaterade till din marknad. Ytterligare ett sätt att få en känsla för pulsen.

Läs magasin och nyhetsbrev

Se till att åtminstone skumma igenom så många branschrelaterade magasin och nyhetsbrev du kan komma över.

Fråga

Med risk för att bli tjatig: Fråga dina kunder vad de vill ha.

9. Rockstjärnor gör allt för sina fans

Detta är vad som verkligen bygger lojala fans och visar att du är här för att stanna

Gör du allt för dina fans, det vill säga dina kunder? Eller är du bara i branschen för att tjäna lite snabba pengar?

Det handlar inte om att pressa fram pengar ur dem

För det skulle inte kännas så bra, va? Det är inte riktigt så man vill bli ihågkommen – som någon som var en fena på att pressa pengar ur folk. Inget jag vill bli i alla fall. Inte du heller antar jag.

Jag vill att människor ska känna att jag skapat värde för dem när vi gjort affärer, det vill säga när jag skrivit copy eller content åt dem. Att det de har fått är
värt mycket mer än de betalat för det.

Självklart vill jag tjäna bra med pengar på min verksamhet, vilken företagare vill inte det? Och få människor har råd att bedriva någon välgörenhet i längden. Men sättet jag bedriver företaget ska kännas bra i hjärtat. Och det ska kännas bra för mina kunder.

Målet för dig som vill bli en rockstjärna på din marknad är att driva ditt företag på rätt sätt. Att bli besatt av, näst intill kär i, dina kunder och verkligen bry dig om dem. Du ska vara dig själv och behandla alla med respekt. Ta hand om dina kunder och hjälpa dem på alla sätt du kan.

Klarar du det, är chansen stor att du kan sikta lika högt som Queen-sångaren Freddie Mercury:

I won’t be a star. I will be a legend.


Avslutning

Nu har vi gått igenom de nio reglerna för hur du blir rockstjärnan på din marknad och skapar en hord av galna fans som dyrkar dig och ditt företag. Flera av principerna kanske du redan lever efter, andra kanske du behöver ta till dig och börja applicera i din dagliga verksamhet.

Jag är glad att du hängt med ända ner hit. Man brukar ju säga att en riktigt bra rocklåt inte ska vara så lång, max tre minuter brukar vara en gyllene regel, men det här blev mer en lång powerballad. Tänk marknadsföringstipsens motsvarighet till en av mina favoritballader Purple Rain med Prince.

Och tar du med dig tipsen är jag säker på att du kommer bli den ohotade listettan i din bransch.

Som avslutning säger jag som Janis Joplin:

Rock on out.

Vill du ha hjälp med din marknadsföring?

Jag önskar dig all lycka och behöver du någon hjälp på vägen med din marknadsföring så är det bara att höra av dig.

Charlotta Wortzelius

Mer om skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och storyteller. Med storydriven copy och content hjälper hon företag att öka försäljningen, generera fler leads, få lojala kunder och ett starkare varumärke.

Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och springa ganska långt i naturen. Hon bor med sambo och son i Stockholm.

Du kanske också gillar