// SEO

3 sätt att använda SEO för att förstöra content

Om vikten av att hålla balansen i SEO-arbetet

Kan SEO förstora content
Charlotta Wortzelius

av Charlotta Wortzelius

Uppdaterad: 2015-03-07

3 minuters läsning

Sökmotormarknadsföring och innehållsmarknadsföring – som ler och långhalm eller bittra fiender?

Häromsistens fick jag frågan om man inte förstör sitt innehåll om man tänker för mycket på SEO och hur man ska sökmotoroptimera sina blogginlägg för mycket.

Min spontana reaktion var inte bara ”Nej”, utan ”Nej för tusan – SEO skadar inte ditt content”.

De tankarna grundade sig på att jag själv hela tiden strävar efter att vara uppdaterad på det senaste i mitt SEO-tänk.

Men så började jag fundera. Och fundera lite till. Snart började min min så grundmurade inställning börja luta mer åt att ”Hmm…ibland kanske det faktiskt gör det under vissa omständigheter…”.

För det flyger tyvärr runt många dumheter när det gäller sökmotormarknadsföring därute och här är tre situationer då jag anser att stora stygga SEO-monstret verkligen våldför sig på det stackars innehållet som inget ont gjort:

1. En oerfaren SEO-copywriter ligger bakom innehållet

Den första situationen är när innehållet skrivits av en oerfaren SEO-copywriter. De mesta av det sökordsfullspäckade innehållet jag läser kommer från artikelförfattare som sätter likhetstecken mellan sökordsoptimerade texter och ett gäng sökord separerade med kommatecken.

I skribentens kravspecifikation står att artikeln ska vara 500 ord och att sökorden måste förekomma i texten minst 30 gånger – så det är precis vad hon eller han levererar. I de här fallen har inte copywritern tillräckligt mycket kunskap för att kunna utbilda sin uppdragsgivare i SEO:ns ABC, så därför blir vederbörandes bidrag till vår gemensamma webb sorgligt nog en sökordsspäckad smörja.

2. Innehållet har bara skrivits för sökmotorerna

Situation nummer två är när artikeln/blogginlägget/FAQ-sidan skrivits endast för sökmotorerna, och webbplatsägaren egentligen inte bryr sig om om någon läser det eller ej. Den här tekniken ser man ofta användas av företag som vill synas för en konkurrensutsatt sökfras och därför går all in för att skriva hårt fokuserade artiklar kring den sökfrasen.

Till skillnad från en artikel som skrivits av en oerfaren SEO-copywriter, och som i alla fall är vettig att läsa, är de här texterna ofta fulla med grammatiska fel och många gånger helt osammanhängande. Ibland kanske man till och med har låtit Google Translate göra jobbet. Den här typen av meningslösa skräpartiklar ser du över hela webben, men du har förmodligen aldrig läst någon, eller hur? För varför skulle du slösa tid på det?

3. Sökordsanvändandet går bananas

Den sista situationen är när den som ligger bakom artikeln spårar ur och beslutar sig för att ha varenda sökord i kursiv eller fet stil. Och sedan kröner sitt verk med att inkludera en fin liten lista med ”relaterade sökord” i slutet av artikeln.

Att på detta sätt dränka sina texter i diverse – och ibland slumpartade – fetstilade och kursiverade sökord gör att sidan blir i princip omöjlig – eller i alla fall väldigt jobbig – att läsa.

Så efter att ha avhandlat dessa tre brott mot sökmotoroptimeringens budord är det på sin plats att tillägga: Smart SEO förstör inte ditt innehåll. Smart SEO förhöjer det – och gör det till exempel lättare att hitta ditt content i sökmotorerna och dela det i sociala medier.

Så om du är en fena på konstformen att producera innehåll som tilltalar både sökmotorer och människor, sitter du på en riktig rikedom som du kan ha stor nytta av.

Men å andra sidan, ja, korkad SEO kan skada ditt innehåll. Och även dina konverteringar. Less is more, som man brukar säga, och att oavbrutet repetera ett nyckelord kommer alltså inte att plötsligt förvandla din text till ”kvalitetsinnehåll”. Och det tror jag inte heller att du någonsin trott.

I sammanhanget går det också att dra en parallell till copy som människor anser vara för ”säljig”. Det finns ju sätt att subtilt inkludera ett call to action som på ett vänligt sätt leder besökaren vidare till nästa steg i köpprocessen. Och så finns det ett (mindre bra) sätt där du näst intill bankar in köpbudskapet i huvudet på besökarna med överhajpat språk och överdrivna löften.

Men du och jag väljer så klart det första sättet i våra texter, eller hur?

Charlotta Wortzelius

Mer om skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och storyteller. Med storydriven copy och content hjälper hon företag att öka försäljningen, generera fler leads, få lojala kunder och ett starkare varumärke.

Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och springa ganska långt i naturen. Hon bor med sambo och son i Stockholm.

Du kanske också gillar

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.