av Charlotta Wortzelius
Uppdaterad: 2021-09-29
7 minuters läsning
Ett tangentbord, eventuellt någon trevlig bild och lite skrivlust, det är väl allt du behöver för ett framgångsrikt blogginlägg?
Det är väl bara att sätta dig ner och skriva av hjärtats lust och få ut tankarna som just då råkar fylla din hjärna.
500 ord pang bom.
Sedan är du hemma och kan sätta dig ner och njuta av saliga läsare som länkar som tokar och sprider ditt blogginlägg som flyghavre i sociala medier. För att inte tala om inläggets raketfärd till sökmotorernas topp.
Eller?
Den brutala sanningen är att det tyvärr inte är så enkelt. Vilket ju är synd för då kunde jag ju sluta skriva redan här och göra mig en god smörgås istället.
Nej, bara för att du tycker att din text är guds gåva till bloggosfären så betyder det inte att din läsare automatiskt tycker att det är lika intressant. Din läsare är initialt lika vänligt inställd till ditt alster som till tja…snöfall på midsommarafton. Han eller hon vill snabbt ha reda på ”what’s in it for me?”. Varför ska jag slösa min dyrbara tid på att läsa det här när det finns hundratals andra blogginlägg om samma ämne – och dessutom en ansenlig samling skojiga kattvideor som måste ses den här veckan?
Som synes är det en sann skeptiker du har att göra med och det är därför bloggande är en konstform. En kompetens som måste tränas upp och underhållas, precis som all annan form av skrivande.
För vilken författare eller journalist tar sig an sitt skrivande med inställningen ”det är väl bara att skriva”? Nej, de har en utvecklad teknik för sina texter. Och det måste du också ha. I dagens digitala värld är uppmärksamhet en bristvara och du måste agera därefter.
Det handlar inte om tur utan om struktur
För att hålla din otålige läsare intresserad och inte förlora honom eller henne måste du veta vad du gör.
Gör du inte ditt jobb riskerar du att de fladdrar iväg till något nytt och hett YouTube-klipp eller nyhetssajternas sensationsrubriker om den senaste skandalen i realitysåporna. Eller ännu värre: att de istället väljer din konkurrents blogginlägg för att de tröttnat på ditt.
Hu! Det vill du definitivt inte, eller hur?
Därför går det inte att förlita sig på slumpen. Det fungerar inte att skicka ut ditt verk i det digitala universumet och sätta hoppet till att det är ett lyckans blogginlägg som tar läsarna med storm och sprids som ringar på vattnet. Om du inte är en storbloggare med tusentals trogna läsare förstås. Då är du bara att gratulera – kör på för sjutton!
Men du som känner att du inte har den där stora och hängivna läsarskaran (än!) behöver faktiskt inte lägga dig ner och deppa ihop. För du kan ta till det oslagbara receptet på hur du fångar in och håller fast läsaren i ett järngrepp – från den inledande meningen till den avslutande punkten. Och jag är ledsen om jag gör dig besviken – det är ingen häxbrygd eller något annat övernaturligt som är hemligheten utan gammal vanlig hederlig struktur.
Gör det så enkelt som möjligt för läsaren
Du måste alltså strukturera din text och ditt skrivande på ett sätt som är tilltalande för läsaren. Istället för att bara skriva på och låta läsaren ta sig igenom texten bäst han eller hon kan, så ska du hjälp denne att enkelt förstå den huvudsakliga idén med ditt blogginlägg genom att använda dig av rubriker, underrubriker och tydliga stycken. För om människor förstår och gillar din text är chansen mycket större att de delar, gillar, tweetar och länkar till ditt inlägg.
Och förutom att du blir älskad av läsarna är en mycket trevlig bonus att det också förbättrar din ranking på Google och de andra sökmotorerna. Alltså den kämpande bloggarens heliga graal – det finns ju få effektivare sätt att få läsare än att lyckas ranka bra i resultatlistorna för orden och begreppen som din målgrupp söker efter. Så om inte annat finns det anledning att förbättra dina färdigheter som skribent för att ranka bättre på Google.
Skriv för både människor och robotar
Vissa skulle hävda att skrivande för att fånga och hålla kvar läsare och skrivande för att ranka bra i sökmotorerna står i ett motsatsförhållande till varandra. Om detta må de lärde tvista, men jag håller inte med.
Jag vill istället hävda att de går hand i hand. Bara för att du vill nå en topplacering på Google behöver du inte skriva en stelbent text riktad till en robot där du strikt matematiskt räknat ut antal förekomster av ditt sökord och placeringen av dessa.
Du kan satsa på att skriva en läsvärd text som tillför dina läsare verkligt värde, samtidigt som du gör den SEO-vänlig genom att ge orden och/eller fraserna du vill bli hittad på en framskjuten placering på rätt ställen. Du behöver inte beräkna och överdriva – för faktum är att om du använder dina sökord för ofta i texten medför det inte bara att din text blir en katastrof läsbarhetsmässigt utan numera också att Google ger dig kalla handen. Så detta ska du definitivt undvika!
För att hjälpa dig på vägen mot att bli en fullfjädrad framgångsrik bloggare kommer här 10 tips på hur du skriver blogginlägg som både tilltalar människor och robotar. För i min värld är skrivglädje och sökmotoroptimering inga bittra kombattanter utan bästa vänner som tillsammans kan uträtta stordåd.
Grundläggande tips för läsvänliga blogginlägg
Vi har redan fastslagit att du inte bör sätta dig ner och utan vare sig planering eller struktur skriva vad som råkar dyka upp i din kreativa hjärna. Jag vill dock flika in att jag inte påstår att det angreppssättet aldrig kan fungera – vissa har en naturlig talang utöver det vanliga när det gäller skrivande och klarar därför att få ihop fantastiska texter ”på volley”. Men du som måste kämpa lite mer med ditt bloggande kan ha stor hjälp av ett par tydliga regler i bakfickan.
1. Tänk först – skriv sen
Lägg mycket krut på budskapet i din text. Vad vill du kommunicera till dina läsare? Vad är syftet med texten? Vad ska de tänka och känna när de läser? Vad ska läsarna göra när de nått slutet på texten (varför inte skriva upp sig på din fantastiska e-postlista till exempel)? Ha svaren på dessa frågor klara för dig innan du börjar skriva.
2. Strukturera ditt blogginlägg
Varje bloggtext består av tre delar. Du börjar med en inledning där du leder in läsaren i ditt ämne, fortsätter med textens kropp där du skriver den huvudsakliga delen av ditt budskap och en avslutning där du summerar det viktigaste eller låter det du tidigare gått igenom utmynna i en smart lösning. Skriv ner vad du vill kommunicera i alla dessa tre delar och vips så har du en strukturerad sammanfattning av ditt blogginlägg. Nu kan det verkliga skrivandet börja!
3. Använd rubriker
Hur sugen blir du på att läsa en text på nätet när den vid första anblicken ser ut att bestå av långa textsjok utan rubriker? Du går inte igång på särskilt många cylindrar, eller hur? Därför spelar det ingen roll om du skrivit en text som borde få Nobelpriset i bloggande om du inte får den att visuellt se lättläst ut och leder människor genom texten med hjälp av underrubriker. Ingen orkar ens börja läsa. Så använd underrubriker för att underlätta för läsarna att komma framåt i texten, ge dem möjlighet att snabbt kunna skumma den samtidigt som du ger texten en tydlig struktur.
4. Använd stycken
Så var vi där igen, dessa ändlösa textsjok som aldrig ser ut att ta slut. Men det finns ett motgift som i ett nafs ökar din texts läsvänlighet mångdubbelt: dela in texten i stycken. Men tänk på att varje stycke bör ha ett syfte, undvik att börja ett nytt stycke bara för att det ser bra ut. För varje nytt stycke ska du ställa dig frågan vad poängen med stycket i fråga egentligen är. Annars får du backa bandet och göra om och rätt.
5. Använd bilder
En bild säger mer än tusen ord. Eller var det tvärtom? Svaret beror förmodligen på om du frågar Picasso eller Ernest Hemingway. Hur som helst, man brukar säga att ”it takes two to tango” och det är sant även i bloggsammanhang. Såvida du inte är en fotografbloggare eller dylikt så är med största sannolikhet texten stöttepelaren i ditt bloggande. Men det betyder inte att din text inte mår utmärkt av att förstärkas med en bild eller två. Bilder gör nämligen inlägget både mer visuellt tilltalande och förstärker textens budskap. Så låter du text och bild dansa tillsammans så kan de vinna vilken tangotävling som helst. Överlägset.
6. Använd ”pass-på-ord”
Det är nästan oundvikligt att läsarens energi sjunker när han eller hon kommit en bit in i din text. Kanske tappar han eller hon fokus och börjar istället scanna texten. För att hålla kvar deras uppmärksamhet bör du därför då och då mata dem med sådant som får dem att räta på ryggen och återigen spetsa ögonen.
Ett fiffigt sätt att göra det är att använda så kallade ”pass-på-ord”. Det är ord som signalerar till läsaren att nu skärper du dig för nu kommer det någonting viktigt. Det är ord som hjälper dem att förstå textens huvudbudskap och gör det möjligt att scanna igenom den utan att missa det viktiga. Exempel på pass-på-ord är ”för det första”, ”för det andra”, ”nummer tre”, ”trots detta”, ”med största sannolikhet”, ”därför”, ”så” och liknande. Det är ord som förmedlar att det nu kommer följa någon form av slutsats eller viktig poäng och är en viktig ingrediens i en bra struktur.
Ytterligare tips för sökmotorvänliga blogginlägg
Nu när vi fått ordning på vår struktur så går vi vidare till att göra vår redan läsvänliga text även sökmotorvänlig. Vi vill ju inte bara älskas av våra läsare utan också av Google & Co.
Men glöm aldrig att dina läsares gunst alltid är viktigare än att sukta efter sökmotorernas kärlek. Försaka aldrig textens läsbarhet för att maxa din SEO. Om människor gillar och förstår budskapet i ditt blogginlägg så är de mycket mer villiga att länka till, gilla och dela det. Och då kommer rankingen i sökresultaten som ett brev på posten.
Därmed inte sagt att du inte kan förbättra din SEO och därmed din ranking utan att behöva kompromissa med textens struktur eller läsbarhet. Här kommer ett par tips.
7. Temafiera din text
När du bloggar ska du tänka på att ett blogginlägg ska handla om ett ämne. Skriver du om tårtbak ska du plötsligt inte glida in på trädgårdsarbete även om det är en naturlig övergång för dig och en mänsklig läsare. För trots att den blir smartare för varje dag så är stackars Google trots allt en robot och blir förvirrad om din text spretar åt alla håll. Bygg din text kring ett ämne, som i mitt fall sökmotorvänliga och läsvänliga blogginlägg, och håll dig till det.
Men för att din text ska bygga en så stark position hos Google som möjligt så bör du, utan att det känns onaturligt, använda så många närliggande ord till ditt sökord som möjligt. Utifrån det ord du fokuserar på bör du brainstorma fram synonymer och närliggande ord och fraser för att på så sätt bygga ett starkt tema – ett sammanhang – kring ditt huvudsakliga ord.
8. Skriv långa texter
Det fanns en tid då bloggare kunde pytsa ut korta artiklar på 200 ord i parti och minut och klara sig rätt fint på det. Men dessa dagar är sedan länge förbi om du inte är en lycklig innehavare av en trogen läsarskara som dagligen besöker din blogg och sitter som på nålar i väntan på ditt nästa inlägg.
Nuförtiden bör du för att göra Google glad se till att dina texter har ett absolut minimum på 300 ord – och de får gärna över 1 000 ord om ditt ämne tillåter det. Google avgudar långa texter och tvärtemot vad många säger så vill jag hävda att även dina läsare inte har något emot det så länge det är en bra text. Människor läser fortfarande böcker och tidningsreportage, eller hur? Och sist jag tittade så innehöll dessa ganska många ord så jag köper inte argumentet ”människor orkar inte läsa”. Det är ditt jobb som bloggare att vara så bra att de vill läsa.
Som en tumregel bör ditt sökord/-fras utgöra ca 1 procent av texten, så i en text på till exempel 500 ord kan den förekomma fem gånger. Men var inte en procentfascist – det viktiga är framför allt att orden smälter in naturlig i texten.
9. Använd sökord i rubriker
Du vet redan hur viktigt det är att använda rubriker för att strukturera din text så att den blir läsvänlig. Men rubriker är också bland det viktigaste när sökmotorer bedömer och tolkar din text. Därför bör du se till att ditt sökord finns med i blogginläggets huvudrubrik och även i ett par av textens underrubriker. Men less is more. Använder du sökordet i varje underrubrik kommer det garanterat inte att uppskattas av dina läsare och Google stämplar dig dessutom som en beräknande SEO-räv som de inte gillar. Naturligt är nyckelordet.
10. Lägg krut på titlar och beskrivningar
Rubriker må ha stor betydelse, men ännu viktigare är att du ger ditt blogginlägg en vass och SEO-vänlig titel. Och då menar jag inte inläggets huvudrubriken utan den titel som syns i sökmotorernas resultatlista.
Känner du inte för att följa något annat av SEO-tipsen ovan så ska du i alla fall anstränga dig när det gäller det här eftersom titeln är det absolut viktigaste om du vill fjäska för sökmotorerna. Även beskrivningen (den texten du kan läsa under den gröna länken för varje sökresultat) är viktig. Hur du lägger in titel och beskrivning för ditt blogginlägg beror på vilket verktyg du använder. Om du använder WordPress som jag kan du använda en plugin för ändamålet. Den jag rekommenderar är RankMath som inte bara ger dig möjlighet att lägga in dina titlar och beskrivningar utan också hjälper dig att optimera din SEO utifrån ditt sökord.
Bonustips: Publicera nytt innehåll regelbundet
Eftersom jag känner mig på gott humör idag så kommer här ett bonustips. Vår vän Google gillar när det händer grejer och därför rekommenderar jag dig också att regelbundet publicera nytt content på din blogg. Om Google märker att din sajt är levande så kommer sökmotorn att besöka den oftare på jakt efter nytt innehåll att indexera. Om din blogg verkar halvdöd i Googles ögon så känns den ju både mindre frestande att besöka och att ranka bra i sökresultaten.
Sammanfattning
Det var tio budord för at skapa en oemotståndlig kundmagnet. Så nu är det bara att kavla upp ärmarna och börja smida din egen. För med ett sådant vapen i din hand kan du bygga både expertstatus, engagemang och förtroende hos din målgrupp. Vilket i långa loppet kan översättas till fler affärer.
Men innan du släpper ut ditt alster på webben, gör testet som avgör om du har en vinnare eller inte. Flytta in i dina besökares huvud och ställ dig tre frågor:
- Är min kundmagnet tillräckligt oemotståndlig eller kan mina besökare utan vidare tacka nej till den och hitta något bättre?
- Hjälper den dem att uppnå resultat?
- Löser den ett problem åt dem snabbt?
Om svaret på frågorna är nej är det läge att spendera en stund till i skaparverkstaden. Om det däremot är ja är det bara att gratulera. Du har nu knäckt koden till en automatiserad leadgenereringsmaskin som dygnet runt, året runt bygger din business.
Kör hårt!
Vill du ha hjälp att skriva texter till din blogg?
Är det svårt att hinna fylla bloggen med bra content? Eller är skriva inte din grej? Hör av dig till mig så löser vi det.
Mer om skribenten
Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och storyteller. Med storydriven copy och content hjälper hon företag att öka försäljningen, generera fler leads, få lojala kunder och ett starkare varumärke.
Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och springa ganska långt i naturen. Hon bor med sambo och son i Stockholm.
Du kanske också gillar
Hur ditt bästa blandband från 80-talet kan hjälpa dig med content marketing
Hur ditt bästa blandband från 80-talet kan hjälpa dig med...
Content Marketing för nybörjare – så här lyckas du
Content Marketing för...
Hur ditt bästa blandband från 80-talet kan hjälpa dig med content marketing
Hur ditt bästa blandband från 80-talet kan hjälpa dig med...
Content Marketing för nybörjare – så här lyckas du
Content Marketing för...