Varför du ska satsa på e-postmarknadsföring – statistik om e-post

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 24 februari 2021

E-posten är död! Länge leve sociala medier!

Eller?

Är det så att en av internetvärldens verkliga trotjänare har spelat ut sin roll som kommunikationskanal? Har den numera ersatts av mer eller mindre nya spelare som Instagram, Facebook, Twitter och Snapchat?

Är ordet e-post ungefär lika hett som stenkaka, mankemang, tjotahejti och cyber? Bör du som använder e-postmarknadsföring i företaget känna dig som den som fortfarande använder en Nokia 3210 fast det är år 2015?

Svaret är ett rungande nej.

E-post är starkare än någonsin

E-post är idag, trots att den faktiskt funnits med oss ända sedan 1960-talet (källa: Wikipedia), starkare än någonsin. Världen över skickas år 2015 ca 205 miljarder mejl per dag av 2,5 miljarder e-postanvändare (källa: Radicati Group).

Hisnande siffror, eller hur? Men trots detta är det många gånger en utmaning att övertyga människor om e-postens och e-postmarknadsföringens effektivitet. Den uppfattas som lite mossig och vi vill hellre prata sociala medier, mobil marknadsföring, content marketing och andra mer ”moderna” marknadsföringsmetoder.

Men vem kan argumentera mot siffror och fakta? Därför kommer här statistik för dig som står inför uppgiften att få en oförstående chef, en kallsinnig kollega eller andra tvivlare att förstå att ni ska satsa era kort på att bygga en e-postlista. Med dessa triumfkort på hand kommer du att få även den mest inbitna skeptiker att ändra uppfattning. Ingen kommer att kunna hävda någonting annat ön att e-posten är marknadsföringens golden lady.

Så luta dig tillbaka med 21 fascinerande fakta som slår fast att en engagerad och responsiv e-postlista slår all världens följare i sociala medier med hästlängder. Plus ett par tips på hur du bäst lyckas med din e-postmarknadsföring. Håll till godo


Statistik om e-post och e-postmarknadsföring

1) 4,3 miljarder e-postkonton kommer finnas i världen 2016.
Källa: Radicati Group
Tips: Om e-postmarknadsföring inte redan är en av dina viktigaste kanaler, se till att den blir det.

2) 51 % av alla e-postmeddelande öppnas på en mobil enhet.
Källa: Litmus
Tips: Se till att dina nyhetsbrev är anpassade för alla typer av skärmar, dvs att du använder responsiv design.

3) 90 % vill ha uppdateringar från företag via e-post – att jämföra med 10% som vill ha det via Facebook.
Källa: Nielsen Norman Group
Tips: Om du inte redan använder e-post i din marknadsföring, se till att börja med det – lägg inte allt krut på sociala medier.

4) 80 % av mottagarna scannar endast dina e-postmeddelanden.
Källa: Nielsen Norman Group
Tips: Se till att de inte missar ditt nyhetsbrevs huvudinnehåll genom att använda starka bilder och slagkraftiga rubriker.

5) 80 % öppnar e-post från företag på jakt efter en deal, rabatt eller kupong.
Källa: The Social Habit
Tips: Ge dina prenumeranter specialerbjudanden på dina produkter eller tjänster med jämna mellanrum. Det får dem att känna sig speciella och uppmuntrar dem att fortsätta öppna dina e-brev.

6) 40 gånger lättare är det att få nya kunder via e-post jämfört med Facebook och Twitter.
Källa: McKinsey & Company
Tips: Använd sociala medier för att marknadsföra möjligheten att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Använd sedan e-post för att konvertera dina prenumeranter till betalande kunder.

7) 60 000 gånger snabbare processar hjärnan bilder i jämförelse med text.
Källa: 3M Corporation
Tips: Öka antalet bilder du använder i förhållande till text och använd starka bilder som det du vill kommunicera på bästa sätt.

8) 300 % kan du öka dina nyhetsbrevs klickfrekvens med genom att använda video.
Källa: Wistia
Tips: Tala tydligt om att du har en spännande video att bjuda på i dina mejl. Skapa också en bra bild av videon (gärna med en play-knapp) att använda i dina e-postmeddelanden och gör bilden klickbar.

9) 94 % avkastning på investeringen får företag som skickar 100 000 email per månad.
Källa: MECLabs
Tips: Använd e-postmarknadsföring om du är ute efter hög ROI.

10) 70 % av de som använder smartphones kollar sin e-post.
Källa: Svenskarna och internet
Tips: Se till att designa dina dina mejl så att de kan läsas lika bra på en mobiltelefon som på en datorskärm.

11) 62 % kommunicerar dagligen via e-post, oavsett ålder.
Källa: Svenskarna och internet
Tips: Använd e-post som marknadsföringskanal oavsett om du riktar dig till ungdomar eller pensionärer.

12) 46 pixlar är den genomsnittliga bredden på en persons fingertopp.
Källa: Apple
Tips: Se till att storleken på knappar och länkar i dina e-postbrev är tillräckligt stora för ett finger att klicka på. Gör inte misstaget att enbart anpassa dem efter en muspekare.

13) 33 % högre engagemang på lång sikt finns hos prenumeranter som får ett välkomstmejl.
Källa: ChiefMarketer.com
Tips: Öka engagemanget hos din lista genom att göra ett bra första intryck när någon börjar prenumerera.

14) 14 % högre klickfrekvens och 10% högre konvertering har mejl som anpassas till varje mottagare.
Källa: Aberdeen Group
Tips: Använd t.ex. mottagarens förnamn och satsa på rätt tajming med dina e-postmeddelanden – skicka t.ex. en hälsning på födelsedagen med en rabattcheck eller dylikt (under förutsättning att du samlat in data om mottagarens födelsedag).

15) 1:a anledningen till att människor avslutar sina prenumeration är att de får för många mejl.
Källa: Chadwick Martin Bailey
Tips: Använd automatiska mejl som kommer regelbundet istället för att mejla din lista så fort du har något nytt att berätta.

16) 58 % av vuxna kollar sin e-post det första de gör på morgonen.
Källa: Ezanga
Tips: Prova att skicka dina mejl tidigt på morgonen – det kan påverka utfallet av din e-postmarknadsföring positivt.

17) 18 gånger högre intäkter ger mejl som är relevanta för mottagarna jämfört med allmänna utskick till alla.
Källa: Jupiter Research
Tips: Samla in data om dina mottagare för att kunna segmentera dem och skapa riktade individanpassade mejl.

18) 20 % bättre uppfattar mottagarna dina mejl om du ökar luften mellan olika designelement.
Källa: Crazy Egg
Tips: Tryck inte ihop innehållet i dina mejl (text, bild, knappar etc.) för tätt – du vinner på att öka avstånden och använda tomma ytor i designen.

19) 32 tecken är allt en iPhone-användare ser av din ämnesrad.
Källa: Harland Clarke Digital
Tips: Placera de viktigaste orden i din ämnesrad först för att inte riskera att de kapas bort och därför inte syns.

20) 40 % högre konverteringsgrad har e-post i jämförelse med Twitter och Facebook.
Källa: Kissmetrics
Tips: Marknadsför möjligheten att prenumerera på dina mejl i sociala medier och använd sedan e-post för att konvertera dina prenumeranter till betalande kunder.

21) 66 % har gjort ett köp efter att ha tagit emot ett marknadsföringsbudskap via e-post – högre än t.ex. både sociala medier och DR-utskick.
Källa: The DMA
Tips: Med risk för att bli tjatig – börja bygga din e-postlista redan idag om du vill öka din försäljning.


Siffrorna har talat.

Och vi kan fastslå att det verkligen inte växer någon mossa på e-post som marknadsföringskanal. Tvärtom – den har betydligt bättre räckvidd och genomslagskraft än exempelvis sociala medier som många har större tilltro till idag. Dessutom har e-post en betydligt högre klickfrekvens och ger en bättre avkastning på din investering.

Övertygad? Bra. Då vill jag också skicka med dig ett par tips på vägen för en framgångsrik e-postmarknadsföring.

För statistik är inte allt här i världen – du når inte automatiskt succé genom att använda e-post i din marknadsföring. Innan du klickar på skicka-knappen måste alltid börja med att ställa dig frågan: Vad är syftet med det här mejlet? Med andra ord – vad vill du att mottagaren ska göra?

Syftet kan till exempel vara att mottagaren ska:

  • Genomföra ett köp
  • Läsa ditt senaste blogginlägg
  • Kolla in din produkt eller tjänsts nya funktion
  • Anmäla sig till ett event
  • Följa dig i sociala medier
  • Ge dig feedback
  • Boka in en tid hos dig

Detta måste du ha helt klart för dig innan du skickar. Skicka aldrig ett mejl ”bara för att”.

Se också till att du följer upp utskicken genom att studera statistiken – den ger dig svart på vitt vad som fungerade bra och vad du bör förbättra. Utifrån denna utvärdering bör du sedan hela tiden testa nya angreppssätt för att bli medveten om vad som fungerar bäst på just din målgrupp. För just testa är nämligen den säkraste vägen till framgång.

Målet är att så småningom alltid skicka rätt budskap till rätt person i rätt tid och med rätt frekvens. Och du, glöm inte att alltid ge innan du tar – att dela med dig av värdefull information till mottagarna innan du ber dem om något, exempelvis ett köp. Det tjänar du garanterat på i längden.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

10 budord för en oemotståndlig kundmagnet

10 budord för en oemotståndlig kundmagnet

No woman, no cry, sa Bob Marley. Inga kunder, ingen business, säger vi företagare. För svårare än så är inte ekvationen i affärsvärlden. Att kunna attrahera kunder till din verksamhet är nyckeln till framgång - det gäller oavsett om du driver ditt företag på webben...

10 tips för att skriva blogginlägg som tar sökmotorer med storm

10 tips för att skriva blogginlägg som tar sökmotorer med storm

Ett tangentbord, eventuellt någon trevlig bild och lite skrivlust, det är väl allt du behöver för ett framgångsrikt blogginlägg? Det är väl bara att sätta dig ner och skriva av hjärtats lust och få ut tankarna som just då råkar fylla din hjärna. 500 ord pang bom....

Content Marketing för nybörjare – så här lyckas du

Content Marketing för nybörjare – så här lyckas du

Content marketing är numera ordet på allas läppar. Åtminstone i marknadsföringsbranschen. För ryktet du har hört är sant. Dagens konsumenter har stängt dörren för traditionell marknadsföring. De sätter på kaffe eller går på toaletten under reklampausen på TV, de...