10 budord för en oemotståndlig kundmagnet

Hur du skapar en attraktiv lead magnet

Kundmagnet
Charlotta Wortzelius

av Charlotta Wortzelius

Uppdaterad: 2022-04-02

6 minuters läsning

No woman, no cry, sa Bob Marley.

Inga kunder, ingen business, säger vi företagare. För svårare än så är inte ekvationen i affärsvärlden.

Att kunna attrahera kunder till din verksamhet är nyckeln till framgång – det gäller oavsett om du driver ditt företag på webben eller offline.

Men hur skapar du ett ständigt inflöde av potentiella kunder? Hur får du dem att stå i kö för att köpa dina produkter och/eller tjänster? Och dessutom rekommendera dig till sina vänner och bekanta?

För att uppnå detta – varje företagares heta dröm – handlar det om att framstå som attraktiv. Precis på samma sätt som när du är på jakt efter en partner på krogen, på nätet eller var du nu föredrar att leta efter kärleken. Du vill visa dig från din bästa sida. Framstå som kapet som man vill bygga sin framtid tillsammans med.

Första steget till att skapa denna attraktion är att göra ett gott första intryck. I dejtingvärlden kan detta handla om sådant som att klä sig snyggt, slipa på sin konversationsförmåga och le mot den man är intresserad av. I affärsvärlden, i alla fall, handlar det bland annat om att skapa en fantastisk kundmagnet som besökarna på din hemsida bara inte kan motstå.

Med en kundmagnet har du alla möjligheter att göra ett gott första intryck på dina webbplatsbesökare. Har du dessutom rätt kundmagnet är du utrustad med superkraften att attrahera så många leads du kan hantera. Istället för att bli panelhönan i hörnet som ingen lägger märke till blir du festens medelpunkt. Du blir företagaren med fler kunder än du kan drömma om istället för att varje månad ha ångest över hur du ska kunna betala hyran.

För som man brukar säga – du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck. Därför vill du att detta första intryck ska vara oförglömligt. Och här är tio budord för hur du som är företagare skapar en oemotståndlig kundmagnet som tar dina besökare med storm.

(Svaret på hur du gör ett storartat första intryck i dejtingvärlden får du söka efter i en annan blogg.)

Vad är en kundmagnet?

För att inte tappa någon på vägen börjar vi med en definition av begreppet kundmagnet.

En kundmagnet (kallas bland annat lead magnet eller freebie på engelska) är något du ger bort gratis – en oemotståndlig gåva eller ”muta” som ger mottagaren ett visst värde i utbyte mot hans eller hennes kontaktinformation (namn, e-postadress etc.). Den ska helt enkelt, precis som en verklig magnet drar till sig exempelvis metallföremål, dra till sig en strid ström av leads till din verksamhet och samtidigt bygga din e-postlista.

Kundmagneten kan utgöras av sådant som en rapport, checklista, mall, videokurs, e-postkurs, lista på bra verktyg, rabattkupong, gratisprov eller infografik. Endast fantasin sätter gränserna – men självklart ska den vara anpassad till vad din målgrupp vill ha för att vara framgångsrik.

The main thing that we always have to remember is our lead magnet is not about us. Our lead magnet is about our potential customer.

– Tim Paige –

När du sedan fått kontaktinformationen kan du kontinuerligt kommunicera med dina prospekts via e-post för att så småningom omvandla dem till betalande kunder.

Med det sagt hoppas jag att du är med på banan och har bra koll på vad en kundmagnet är. Nu är det dags för det väsentliga – våra tio budord.

Checklista för en oemotståndlig kundmagnet

1. Var superspecifik

Kundmagneter ska aldrig vara otydliga. De ska erbjuda en superspecifik lösning till en superspecifik marknad, så att det inte råder någon tvekan om vem som har nytta av den.

Misstaget är lika vanligt som klassiskt – om du försöker tilltala alla är risken stor att du istället inte tilltalar någon. Ju bredare du siktar, desto svårare är det att träffa mitt i prick.

För det handlar om relevans.

Din målgrupp vill ha något som hjälper just dem med deras problem. Här och nu. De är inte särskilt intresserade av något som visserligen verkar bra att ha, men som för tillfället inte tillför dem något av verkligt värde.

Om du har en sajt om ett ganska smalt ämne, exempelvis vegansk matlagning, så har du förmodligen inga problem att hitta en effektiv kundmagnet som fungerar för hela din målgrupp.

Men har du valt ett bredare ämne för din webbplats blir det genast knepigare att hitta något som faller alla i smaken. Om du känner dig träffad så kan jag glädja dig med att du hittar lösningen på problemet i budord nummer 10.

2. Ge kundmagneten ett namn som innehåller fördelar och är enkelt att komma ihåg

Det är ett välkänt faktum att människor köper fördelar, inte egenskaper, när det gäller en produkt. Du går inte igång på att dränklossen du funderar på att investera i har en värmekonduktivitet på 0,45 W – du vill veta vilka fördelar detta innebär när du ska dränera ditt hus.

Samma sak gäller namnet på din kundmagnet. Det ska inkludera en klar och tydlig fördel så att det inte råder någon tvekan om vad man kan uppnå efter att man har konsumerat innehållet.

”10 tips som får ditt barn att somna i tid på kvällen”, ”15 goda, enkla och billiga recept som slår dina middagsgäster med häpnad” eller ”5 enkla saker som gör din dator som ny” är alla bra exempel på namn som kommunicerar att din tillvaro på något sätt kommer att förbättras om du följer tipsen som finns i kundmagneten.

När du fått fördelen på plats ska du också försöka att ge kundmagneten ett slagkraftigt namn som människor utan problem kan lägga på minnet och därför enkelt kan berätta om för andra.

3. Tala till din målgrupps innersta drömmar

Vad vill din målgrupp VERKLIGEN ha?

Alltså djupt därinne?

Om du kan komma fram till det och erbjuda en kundmagnet som lovar att ge dem vad de vill ha så kommer du garanterat inte ha några problem att få deras kontaktinformation.

4. Håll det enkelt istället för att dränka besökarna i information

Börjar du känna dig sugen på att tillverka en kundmagnet, men bekymrar dig för att det kan bli en slitsam process?

Var inte orolig. En kundmagnet behöver varken vara omfattande, komplex eller ta evigheter att skapa. Snarare tvärtom. Du behöver bara leverera en specifik lösning på ett specifikt problem som din målgrupp har.

Vi vill alla ha ett magiskt piller som snabbt löser vårt problem. Därför är det bättre att ge och leverera ett stort löfte än många små. Är kundmagneten för omfattande är risken istället stor att ditt prospekt aldrig konsumerar den – och då går du miste om chansen att göra det där fenomenala första intrycket.

Så principen är helt enkelt less is more. Eller KISS-principen (Keep It Simple, Stupid!).

Även om du kunskapsmässigt är kapabel att leverera en komplett förteckning över världens samlade hälsotips betyder inte det att du bör göra det. Hellre en enkel checklista som faktiskt ger mottagaren ett verkligt värde än en tjock digital lunta som oläst får samla damm på hårddisken.

5. Öka det upplevda värdet

Bara för att din kundmagnet är gratis behöver den inte se billig ut. Se till att design, bilder och grafik håller minst samma standard som en produkt som kostar pengar.

Att tala om för dina besökare hur mycket din gratisgåva egentligen är värd i pengar bidrar också till att höja det upplevda värdet.

Och glöm inte att också benämningen på det besökaren får kan göra stor skillnad. Exempelvis verkar en ”kurs” för de flesta betydligt mer värdefullt än ”e-bok”, även om innehållet är detsamma.

6. Leverera ett högt verkligt värde

Kvaliteten är det som är avgörande för verkligt framgångsrika kundmagneter. Om du satsar på att förr eller senare sälja något till dina leads – vilket du självklart bör – måste du lägga ribban högt.

Du vill att den som får din kundmagnet ska tänka ”Wow, om jag får detta gratis, hur bra måste inte det som kostar pengar vara då?”.

Här finns inga genvägar. Att få någons e-postadress för att du lovat guld och gröna skogar och leverera kundmagneternas motsvarighet till ett snustorrt kalhygge är värre än att inte få e-postadressen överhuvudtaget.

Din kundmagnet är det som sätter standarden för vad dina leads kan förvänta sig av dig i framtiden. Så hur lyckas du att ständigt leverera över förväntan? Svaret är enkelt: Du lovar smått och levererar stort. Överdrivna löften kanske ger dig många klick, men att leverera under förväntan fördärvar förtroende. Och det är det värsta som kan hända om du vill bygga ett långsiktigt framgångsrikt företag.

Ska du bli en vinnare behöver du lova OCH leverera.

7. Ge omedelbar tillfredsställelse

Dina kunder vill inte ha en långdragen historia. De vill ha en snabb lösning och de vill ha den nu. Undvik därför att leverera din kundmagnet i form av e-postkurser uppdelade i 30 delar som levereras under lika många dagar och dylikt. Tålamod är som bekant inte mänsklighetens främsta egenskap nuförtiden, så risken är stor att de tröttnar om du inte ger dem vad de vill ha direkt medan du har deras fulla uppmärksamhet.

8. Leverera snabba resultat

Kan personen som konsumerat innehållet i din kundmagnet direkt skrida till verket? Att kunna uppnå resultat snabbt är viktigt för att man ska känna att det du levererat verkligen varit till stor hjälp. Och om din information uppfattas som användbar stärker det relationen mellan dig och din potentiella kund.

9. Koppla kundmagneten till de produkter och tjänster du säljer

Tänk långsiktigt – är din kundmagnet i linje med vad du säljer eller planerar att sälja till din målgrupp? Vad behöver de förstå eller vara medvetna om för att vilja ha eller behöva din produkt eller tjänst? Använd din kundmagnets innehåll för att försäkra dig om att dina potentiella kunder verkligen förstår värdet i det du har att erbjuda.

Ett vanlig uppfattning är att en kundmagnet bara handlar om att leverera värde. Det stämmer inte. Istället är den en tvåstegsraket som förutom att ge din målgrupp någonting värdefullt också ska leda dina leads mot ett köpbeslut.

Om du exempelvis säljer kläder är en perfekt kundmagnet en stilguide för sommarens mode där dina plagg syns i olika kombinationer. Om du är matinspiratör och har en webbkurs i hälsosam matlagning så är en bra kundmagnet en e-bok om hur du undviker socker i kosten. Det blir en naturlig koppling mellan kundmagneten och dina produkter/tjänster, vilket säkerställer att du attraherar människor som är genuint intresserade av det du säljer.

Med andra ord är din kundmagnet den första viktiga delen i din verksamhets intäktsmaskin. Den ska inte bara ge värdefull information utan också åstadkomma verkliga förändringar i din potentiella kunds mindset så att de blir ”programmerade” till att göra framtida affärer med dig.

10. Satsa på en content-uppgradering

Som jag nämnde i budord nummer 1 är relevans avgörande för din kundmagnets framgång. Siktar du för brett är det hopplöst att träffa mitt i prick.

Om du till exempel driver en webbplats om ett så brett ämne som onlinemarknadsföring är det svårt att hitta en optimal kundmagnet som tilltalar alla som besöker dig. Har någon kommit till din blogg via Google för att personen sökt efter gratis ikoner för sociala medier till sin hemsida är han eller hon förmodligen inte jätteintresserad av sökmotoroptimeringstips. Samma sak om någon letar efter statistik om e-post och man blir erbjuden en guide om YouTube – möjligheterna att fresta personen blir begränsade eftersom denne just nu är intresserad av e-post och inte videomarknadsföring.

Det blir helt enkelt svårt att vara relevant för alla.

Lösningen på detta, som ger dig möjlighet att tilltala varje enskilt segment i din målgrupp, är i onlinemarknadsföringens värld att använda så kallade content-uppgraderingar. Det innebär i praktiken att du skapar kundmagneter som är anpassade till vad en viss besökare är intresserad av – att du uppgraderar värdet i varje enskilt innehåll (läs: blogginlägg) på din webbplats.

Om någon till exempel läser en artikel om copywriting så bjuder du på en kundmagnet i form av effektiva rubrikformat i just den artikeln. Om någon läser en artikel om maratonlöpning så lockar du med fem tips för att öka sin uthållighet.

Du förstår konceptet. Och kundmagnetens koppling till din artikel ska vara så stark som möjligt för maximalt resultat.

Content-uppgraderingar innebär naturligtvis lite mer jobb för dig än att nöja dig med endast en kundmagnet, men med tanke på hur väl dessa de konverterar så är det värt besväret.

Sammanfattning

Det var tio budord för at skapa en oemotståndlig kundmagnet. Så nu är det bara att kavla upp ärmarna och börja smida din egen. För med ett sådant vapen i din hand kan du bygga både expertstatus, engagemang och förtroende hos din målgrupp. Vilket i långa loppet kan översättas till fler affärer.

Men innan du släpper ut ditt alster på webben, gör testet som avgör om du har en vinnare eller inte. Flytta in i dina besökares huvud och ställ dig tre frågor:

  • Är min kundmagnet tillräckligt oemotståndlig eller kan mina besökare utan vidare tacka nej till den och hitta något bättre?
  • Hjälper den dem att uppnå resultat?
  • Löser den ett problem åt dem snabbt?

Om svaret på frågorna är nej är det läge att spendera en stund till i skaparverkstaden. Om det däremot är ja är det bara att gratulera. Du har nu knäckt koden till en automatiserad leadgenereringsmaskin som dygnet runt, året runt bygger din business.

Kör hårt!

Vill du ha hjälp att skapa en attraktiv kundmagnet

Känns allt det här med kundmagneter krångligt, alltför tidskrävande eller övermäktigt? Hör av dig till mig så löser vi det.

Charlotta Wortzelius

Mer om skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och storyteller. Med storydriven copy och content hjälper hon företag att öka försäljningen, generera fler leads, få lojala kunder och ett starkare varumärke.

Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och springa ganska långt i naturen. Hon bor med sambo och son i Stockholm.