av Charlotta Wortzelius
Uppdaterad: 2012-03-15
3 minuters läsning
En svängvision – hur låter det? Märkligt kanske, men i min värld är sväng livsviktigt.
Det innebär att något är på riktigt, att det betyder något. Och min svängvision gäller i högsta grad reklam. Reklam som svänger når fram till människor och berör dem. Den ger människor det oväntade och får dem att utbrista ’Å fan’. Och det är därför jag har mitt motto: ”It don’t mean a thing if it ain’t got that swing” (Duke Ellingtons superhit för dig som inte spisar 1930-talsjazz till vardags).
Hur lyder receptet? Rakt på sak – inget krångel. Väcka uppmärksamhet men ändå ha trovärdighet. Så tror jag att det skapas sväng.
När vi är små får världen vara orimlig och tokig. En häst kan ha fem ben. Bananer kan vara rosa. Men när vi växer upp låses vi in i en mall där det finns regler – fyrbenta hästar och gula bananer. Och så dödas en bit av vår fantasi. Är det som vuxen möjligt att ha kvar föreställningen om den fembenta hästen utan att betraktas som galen? Jag hoppas och tror det. För som copywriter är det så jag vill tänka. Bortom det normala.
Att skriva har beskrivits som lika livsfarligt som att balansera på en knivegg. Inte helt riskfritt alltså. Varför ger man sig då på det här hantverket?
En vän till mig brukar säga att jag är störd, fast på ett bra sätt. Det kanske är därför jag har satsat på att bli copywriter. Och min knäppgöksbenägenhet ser jag som mitt viktigaste verktyg för att bli en skicklig ordkonstnär. Den är min USP.
Mitt livs stora kärlek, kreativiteten, har alltid haft mig i ett järngrepp. Och som vi alla vet är det härligt att vara kär – man vill umgås med sin älskling hela tiden. Genom åren har vår kärlekshistoria gått igenom många olika faser – klädskapandet, popstjärnedrömmarna, konstnärsambitionerna och ordsnickeriet för att bara nämna några.
Men jag har varken blivit den femte medlemmen i Sahara Hotnights (jag hade varit hon den coola på keyboard) eller 2000-talets Andy Warhol. Och H&M har ännu inte hört av sig om något designsamarbete. Så de ambitionerna har jag lagt på is ett tag. Men att få bli ett skrivaress – bara blotta tanken på det får mig att vilja glädjedansa. Känslan är ren eufori.
Genom mitt företag Copy Charlotte vill jag nu ta mitt och skrivandets kärleksförhållande till en ny nivå. Jag vill skapa texter som är där uppe och nuddar reklamhimlen. Och vilken hjälp jag har sen – mina 29 bästa vänner, alfabetets bokstäver, har lovat att kämpa till sista svettdroppen. Tillsammans ska vi bidra till utrotandet av den meningslösa reklamen. Förverkliga svängvisionen.
Mer om skribenten
Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och storyteller. Med storydriven copy och content hjälper hon företag att öka försäljningen, generera fler leads, få lojala kunder och ett starkare varumärke.
Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och springa ganska långt i naturen. Hon bor med sambo och son i Stockholm.
Du kanske också gillar
Business-to-business-reklam – måste den verkligen vara tråkig?
[dipi_reading_progress_bar bar_position="main" bar_bg_color="#3e3265" bar_color="#beb4de" bar_size="10px" _builder_version="4.27.0" _module_preset="default" global_colors_info="{}"...
Business-to-business-reklam – måste den verkligen vara tråkig?
[dipi_reading_progress_bar bar_position="main" bar_bg_color="#3e3265" bar_color="#beb4de" bar_size="10px" _builder_version="4.27.0" _module_preset="default" global_colors_info="{}"...