Den systematiska vägen till de rätta orden
STARS-metoden™
Copywriting är i slutändan orden din målgrupp läser. Men det ligger mycket mer bakom dessa ord än själva skrivandet. Det handlar minst lika mycket om vetenskap som välskrivna texter. Och det finns inga genvägar till copy som verkligen fungerar (nej, inte ens en grym prompt i ChatGPT).
För att leverera copy som fungerar och är helt rätt för just ditt företag använder jag min metod STARS™. Den bygger på mina fem copy-ledstjärnor. Fem blytunga fundament och för copyn oumbärliga delar: Gedigen research, smart strategi, rätt tonalitet, att maxa varumärkets attraktionskraft och bygga en stark story.
Alla fem väger inte lika tungt i alla projekt. För varje uppdrag är unikt och har olika behov. Vissa uppdrag är ytterst researchtunga, andra behöver mindre av den biten. Vissa uppdrag innebär gedigen strategisk planering, andra kräver inte en lika stor tänkarhatt. Vissa uppdrag byggs helt kring en stark berättelse, andra har inte samma behov av en story.
Men alla fem områden behöver alltid finnas med. Jag måste gå igenom vart och ett, reflektera och systematiskt bedöma vad som behövs inom respektive del. Allt för att ge kommunikationen bästa möjliga förutsättningar att leverera de resultat du vill ha.
Strategi
Grunden till allt är att först ringa in det faktiska problemet. Ibland är kommunikationsutmaningen kristallklar från början, andra gånger behöver vi gräva djupare.
När vi vet exakt vad vi vill uppnå hittar vi rätt lösning – en copy-makeover på hemsidan, ett antal vassa kundcase, lansering av ett nyhetsbrev eller vad som nu behövs. Och sedan skapar vi en strukturerad plan för att få jobbet gjort.
Tonalitet
Ditt varumärke har sitt eget sätt att kommunicera med målgruppen – tonfall, ordval, lingo. Allt det där som gör varumärket unikt. Så din copy måste låta som du, och för kunna leverera texter som gör just det är det avgörande att jag träffar mitt i prick med tonen.
Vissa har redan tonaliteten svart på vitt i ett dokument medan andra behöver hjälp att utveckla sin tonsäkerhet.
Attraktion
I dagens stenhårda konkurrens måste du sticka ut. Din copy måste nå ut och nå fram. Få din målgrupp att säga JA. Vägen till texter som griper tag, övertygar och får människor att agera är budskap som tydligt talar direkt till målgruppen och deras verklighet.
Och att istället för att babbla på om produktegenskaper och din egen förträfflighet låta ditt varumärkes unika personlighet lysa.
Research
Gedigen och genomtänkt research är copyns grundpelare. Jag vill veta ALLT om dig – från helikopterperspektivet till detaljnivån. Vem du ÄR.
Därför grottar jag ner mig djupt i ditt företag, produkter och tjänster, målgrupp (extra mycket), konkurrenter och mycket mer. Och att lyssna – att verkligen lyssna – är min allra viktigaste uppgift under researchprocessen.
Storytelling
Det som mer än någonting annat får folk på kroken är en bra story. Den instinkten sitter djupt i oss sedan tusentals år tillbaka. Därför kan storytelling – där din kund är hjälten, inte du – uträtta stordåd i din marknadsföring.
Storyn ger kommunikationen en mänsklig komponent som borrar sig in på djupet. Kunden kan se sig själv och relatera, något som skapar en omedelbar och stark koppling mellan er. Jag gräver fram och kommunicera berättelser som trollbinder din målgrupp (och säljer som smör).
Sväng
Den extra kryddan
Precis som paradrätter ska copywritingmetoder självklart klart ha en extra hemlig ingrediens. Copyns umami. Och det som adderar det lilla extra i mina texter när STARS™ gjort klart sitt jobb är sväng.
Vadå sväng, tänker kanske du. Vad är det? Många har försökt förklara denna svårdefinierbara företeelse (magi?) , men ingen har riktigt lyckats. Bill Treadmill sa det kanske allra bäst redan 1946:
”You can feel it, but you just can’t explain it. Do you dig me?”
När du läser bra copy – som berör, griper tag och får dig att kasta dig på köpknappen – är det efteråt ofta inte helt lätt att sätta fingret på vad det var som fick dig på kroken. Du känner det, men du kan inte förklara det. Men vet du vad det var? Det var svänget.
Så copyregel nr 1: ”It don’t mean a thing if it ain’t got that swing”.
Nu vet vad jag har huvudet fullt av när jag sätter mig vid tangentbordet för att leverera copy som skapar resultat.