I bagaget

Innan jag slog upp portarna för Copy Charlotte har jag sysselsatt mig med en hel del annat och här presenterar jag mitt bagage, både anställningar och utbildningar.

Vägen till ordsnickeriet har inte varit rak, men jag är övertygad om att det är det som är min styrka som copywriter. Och som en gammal reklambyråräv sa till mig – de bästa copywriters hon jobbat med under sin karriär hade inte gått vägen gymnasiet – Berghs School of Communication – reklambyrå utan arbetat som till exempel lärare eller präster innan copykarriären.

Utan mina tidigare upplevelser, oavsett om de varit rätt eller fel för mig, hade jag inte varit den jag är idag. De har gett mig värdefull livserfarenhet som gjort mig till en bättre copywriter. Det som sammanfattar dem är mitt intresse för människor och kommunikationen oss emellan. Och framför allt har erfarenheterna lett mig fram till känslan av vad som är rätt för mig. Det tackar jag dem för.

Som synes har en stor del av mitt tidigare liv tillbringats i skolbänken och jag har hunnit skaffa mig en ganska tung teoretisk ryggsäck under åren. De här kunskaperna är bra att plocka fram när det ska tänkas teoretiskt. Eller kreativt – det är lättare med kunskap i botten. Det viktigaste är givetvis kunskaperna från utbildningen i professionell copywriting.

Mina anställningar

2008
Copywriter
Scen Reklambyrå, Göteborg

Mitt första nu-är-jag-ute-på-banan-jobb som copywriter. Och det var lika roligt som jag hade anat – en riktig studsa-till-jobbet-tillvaro. Min arena var den utmanande business-to-business-världen som hittills gett mig en hög nyvunna kunskaper inom tidigare okända områden som t.ex. plåt och stål.

Projekten gjordes i team med grafiska formgivare och webbdesigners, och jag var delaktig även i det grafiska upplägget. En bonus i jobbet var att jag även fick tillfälle att fotografera. Anställningen övergick sedan till att jag frilansade för byrån.

2005 – 2008
Copywriter SEO
Aleksika AB, Göteborg

En grym, och framför allt rolig, uppvärmning inför äventyret som copywriter. Jobbet innebär att skriva säljande och informativa produktartiklar för ett webbmarknadsföringsföretag. Texterna syns bl.a. hos de stora jättarna Google och Yahoo. Mitt hantverk har varit uppskattat av både arbetsgivaren och kunderna som fått ökad relevant trafik till sina webbplatser och på så sätt ökat sin försäljning.

De skills som jag fått visa upp som skribent är att jag har en god stilistisk förmåga, ett professionellt språkbruk och kan sätta mig in i många olika branscher – kunderna har varit alltifrån telekomjättar till små smyckestillverkare. Jag har också fått visa att jag kan jobba i ett högt tempo och är disciplinerad då jag ständigt arbetat mot tuffa deadlines. Och framför allt har jag visat att jag har en hög arbetskapacitet då jag haft skribentjobbet parallellt med jobb som utredare på Försäkringskassan i över tre år.

2005 – 2008
Utredare/Samordnare
Försäkringskassan, Göteborg

Som paragrafryttare tog jag krafttag mot ohälsotalet genom att göra mitt bästa för att rehabilitera människor tillbaka till arbete. Jobbet innebar utredning, beslutsfattande, samordning och dagarna var fyllda av möten med de sjukskrivna, deras arbetsgivare och läkare.

Det jag framför allt lärde mig på myndigheten var hur man kommunicerar med människor. Med människor som kommer från olika bakgrunder. Någonting som jag har nytta av när jag som copywriter ska skriva texter riktade till olika sorters människor. Jag har pratat med dem, mina uppdragsgivares kunder, och fått insyn i hur de tänker.

De skills jag fick visa upp under min anställning var att jag är bra på att jobba tillsammans med andra och att jag är en fena på att få kontakt och kommunicera med människor. Jobbet gav mig även en vana vid att intervjua människor då jag skulle fråga ut de sjukskrivna om deras situation och många gånger var jag tvungen att ställa obekväma frågor.

2004
Säljare
Svaret.se, Göteborg

Som säljare för vårt lands näst största företagsguide ägnade jag dagarna åt att kränga hemsideslänkar, sökord och informationssidor till företag. Mitt vapen var telefonen och när jag genomfört en affär fick jag själv skriva en informativ och säljande presentation av kundens verksamhet.

Liksom jobbet som myndighetsperson gav säljjobbet mig viktiga erfarenheter av att kommunicera med människor, både i tal och skrift. Innan jag tog det här jobbet hade jag aldrig provat på försäljning, men utvecklades snabbt till en framgångsrik säljare.

De skills jag fick visa upp som affärsskapare var att jag är duktig på att få kontakt med människor, har en övertalningsförmåga, kan jobba i ett högt tempo och att jag är uthållig då det skulle ringas ca 100 samtal per dag.

Mina utbildningar

2008
Diplomerad copywriter
Batteri Kommunikation, Göteborg

Utbildning i säljande skrivande, ledd av Christer Wiklander – en av Sveriges mest prisbelönta copywriters.

2003 – 2003
Projektledning, magisterexamen
Karlstads universitet

Påbyggnadsutbildning 40 poäng. Kurser inom projektledningsmetodik och ledarskap.

2001
Marknadsföring (kurser)
Truman State University, Kirksville, USA

1999 – 2003
Företagsekonomi A/B/C, inriktning
marknadsföring

Karlstads universitet

1998 – 2003
Informatik, magisterexamen
Karlstads universitet

160 poäng, kurser inom bl.a. informationssystem, verksamhetsutveckling, förändringsarbete, webbutveckling och programmering.

1995 – 1998
Samhällsvetenskapligt program
Borgarskolan, Gävle

Inriktning mot media. Kurser inom desktop publishing, foto och rörlig bild.