Hur du kan använda – och återanvända – kundcase
av Charlotta Wortzelius
Uppdaterad: 2024-10-24
4 minuters läsning
Men efter allt arbete med att koordinera projektet, intervjua, skriva och designa slutprodukten är det lätt att känna att det är väldigt skönt att äntligen vara klar. Så ni publicerar kundcaset på hemsidan känner er nöjda. Det lämnas sedan åt sitt öde.
Då går ditt företag miste om stora möjligheter.
Om ni bara delar med er av kundberättelsen på ett sätt är det som att köpa en Rolls-Royce, ställa den i garaget och sedan ta en åktur en gång om året. Ditt företag missar hävstångseffekten i det som ni investerat så mycket tid och kraft i.
Satsa istället på återanvändning av det ni har. Berätta samma story på många olika sätt.
För en göra återanvändningen så effektiv som möjligt är min rekommendation att börja med att skriva den långa versionen. Det är inget måste att starta i den ändan, men det är enklare att skapa de kortare versionerna om du redan har den fullständiga storyn på plats.
Metod för återanvändning av kundcase
Hur ska du tänka kring återanvändandet av dina kundberättelser?
Ett enkel metod för att servera olika målgrupper rätt mängd information vid en viss tidpunkt är att jämföra det med mat.
Ibland är du jättehungrig och vill ha en trerätters middag. Andra gånger är du bara sugen på lite snacks. Och är du osäker på om du gillar en maträtt vill du helst smaka bara lite först. Visar det sig då att denna smakbit är god äter du gärna hela portionen.
Det är samma sak med kundcase.
Tidigt i kundresan kan en smakbit i form av ett kort citat vara fullt tillräckligt för att fresta aptiten. Men när dina leads intresse sedan växt och köpbeslutet närmar sig är det en hel måltid – en längre detaljrik berättelse som utförligt beskriver upplevelsen – du ska servera dem.
Så fundera på hur informationshungrig din målgrupp är beroende på vilket steg i kundresan de befinner sig på.
Exempel på kundcase-varianter i kundresans olika steg
Smakbit: Ett kundcitat i sociala medier eller på en landningssida
Snacks: En 30 sekunders video
Förrätt: En kort version på max en sida som säljare kan visa upp under säljmöten
Måltid: Det traditionella textbaserade kundcaset på 800–1 200 ord
Buffé: En kombination av flera format, till exempel den längre textversionen plus en inspelad video av kundintervjun
(Med inspiration från Joel Klettke)
Ge dem aldrig för mycket information på en gång. Men för varje steg, allt eftersom målgruppen blir redo för det, ger du lite mer djup, lite mer insikt, lite mer värde.
Flera av dem kan också jobba tillsammans. Smakbitar som en kort video på 20 sekunder på LinkedIn eller ett kort intro i ett nyhetsbrev kan skapa intresse för det långa textbaserade caset på hemsidan (det vill säga måltiden).
Utgå från hemsidan och bygg sedan vidare
Det längre textbaserade kundcaset är som sagt fundamentet för återanvändningsarbetet. Och det givna stället att publicera det är självklart på din webbplats, antingen direkt på en webbsida eller som PDF-dokument (varför inte både och?). Det gör att casen är enkla att hitta för dina prospekt och hit kan du skicka trafik från externa källor som annonser och sociala medier.
Så hemsidan är absolut viktigast. Se också till att kundcasen syns så mycket som möjligt. Länka till dem åtminstone från startsidan och ha dem gärna samlade på en dedikerad kundcasesida som du även länkar till i både menyn och sidfoten.
Men det finns också en lång rad andra ställen – både externt och internt – där ett kundcase kan uträtta stordåd. Antingen i sin helhet, i andra format (till exempel citat) eller att du länkar till dem.
Nedan ser du 20+ exempel på kanaler och situationer (förutom hemsidan) där du använda dem för att marknadsföra eller sälja. Om du sätter dig ner och funderar en stund kan du garanterat komma på fler.
Användningsområden för kundcase
- Offerter
- Säljpresentationer (PPT)
- Säljmöten
- Mejl till kalla kontakter
- Kundmagneter
- Nyhetsbrev
- E-postkampanjer
- E-postsignaturer
- Landningssidor
- Produktsidor
- Blogginlägg
- Inlägg i sociala medier (framför allt på LinkedIn)
- Profilsidor på sociala medier
- Annonser på sociala medier
- Retargeting
(finns det något bättre sätt att påminna de som redan kollat in dina produkter eller tjänster om ditt värde än att visa dem en av dina kunders framgångssaga?) - Videor
- Animerade videor
- Webinar
- Podcasts (bjud in din kund som gäst)
- Branschmässor och konferenser
- Årsredovisningar
- Onboarding av nya kunder
- Onboarding av nya medarbetare
- Jobbmässor för att attrahera nya medarbetare
Blir du överväldigad av alla dina möjligheter? Kom ihåg att Rom inte byggdes på en dag. Det gör inte en fullskalig kundcasekampanj heller. Alla börjar någonstans och ett bra startkit för att börja sprida ditt kundcase är att utrusta dig med en lång version och en kort version (till exempel en sammanfattning på en sida). Plus – om resurserna finns – en video. Då är du redo för det mesta.
Vill du ha hjälp med kundcase?
Känns allt det här med kundcase krångligt, alltför tidskrävande eller övermäktigt? Hör av dig till mig så löser vi det.
Mer om skribenten
Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och storyteller. Med storydriven copy och content hjälper hon företag att öka försäljningen, generera fler leads, få lojala kunder och ett starkare varumärke.
Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och springa ganska långt i naturen. Hon bor med sambo och son i Stockholm.
Du kanske också gillar
Storytelling – nyckeln till ett engagerande och effektivt kundcase
Storytelling – nyckeln till ett engagerande och effektivt...
Vad är kundcase och varför är de så viktiga i din marknadsföring?
Vad är kundcase och varför är de så viktiga i din...
Storytelling – nyckeln till ett engagerande och effektivt kundcase
Storytelling – nyckeln till ett engagerande och effektivt...
Vad är kundcase och varför är de så viktiga i din marknadsföring?
Vad är kundcase och varför är de så viktiga i din...