Way out west goes presentreklam

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 18 augusti 2009

Ett område inom reklamen som fascinerar mig är det här med presentreklam. Och helgens Way out west blev, mycket tack vare regnet, en orgie i denna typ av publicitet.

way out west-regn

Festivalens besökare förvandlades genom lördagens hällregn till en samling regnponchobeklädda vädertrotsare. Festplatsen kunde nästan liknas vid en fotbollscup då människor påminde om fotbollslag i likadana dräkter beroende på val av varumärke på sin poncho. Själv valde jag en kostsam poncho från Åhléns framför gratisvarianterna, men hade jag inte haft den hade jag satsat på favoriten Bengans ”We love music, not skitväder”.

Min spontana bedömning var att Sony Ericssons lilafärgade lag hade flest spelare och mobiltillverkaren spelade även ut ett starkt presentreklamkort under den soliga fredagen så de försedde musikfansen med fiffiga uppblåsbara sittunderlag. Bra jobbat! Att ge bort saker som människor faktiskt har nytta av i rätt sammanhang och därigenom skapa en positiv bild av företaget samtidigt som varumärket får en kraftig exponering är ju lysande.

Presentreklam ja. Bland alla pennor, nyckelringar, ryggsäckar och karameller är ju en underskattad variant huvudbeklädnaden keps:

Jag i keps

Titta noga nu. Detta är första och förhoppningsvis sista gången jag viker ut mig själv på bloggen iklädd denna huvudbonad. Men jag gör det som en hyllning till presentreklamen.

———————————————————————————————-

Svänger
Att ha en praktikant på kontoret som kan det här med grafisk formgivning. Det är som att sin egen lilla husgrafiker.

Svänger inte
Skatteverkets krångliga momsdeklaration. Jag måste anställa en administratör omgående.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...