Varför denna ojämnhet Din El?

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 20 april 2009

En kampanj som rullat ganska länge nu är Din Els ”Tillsammans blir vi bättre”. Kampanjen verkar lida mot sitt slut i och med att den här storbildsreklamen nu finns på en hållplats nära dig.

din-el-trist-reklam

Din Els tv-reklamfilmer med den eminente humoristen Peter Apelgren som åsiktsglad taxichaufför från Göteborg tycker jag är alldeles underbara. Det är sällan tv-reklam är så bra som den här och den här. Och som göteborgare kan jag ju inte undanhålla er den här.  

Med tanke på de här reklamfilmernas höga kvalitet är jag förbryllad över att utomhusreklamen inte alls håller samma klass. Tråkiga och intetsägande stortavlor i stil med den på bilden ovan. I mitt tycke kompositioner som liknar halvdanna Power Point-verk av någon skolelev. Och begreppet ful-el som Din El säger nej till på en tidigare reklamtavla är i och för sig en fin tanke, men upplägget på deras budskap har i alla fall inte gått hem hos mig. Ful-el förresten, är det kanske en flört med Spendrups gamla fulöl-reklam med Robert Gustafsson? Vem vet.

Nej, en så här stor kampanj måste hålla måttet hela vägen. Inte ha en sådan här ojämnhet.

Och vill ni förresten se mer av Peter Apelgren som taxichaufför så har han gjort ett gäng strålande inslag för bröderna Schulmans 1000 apor.  Eller det här inslaget med nyhetstema för Unicefs humorkväll i tv. Låt mig fresta er med att han inleder med en ordvits …

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=nubXFsmRQ2c]

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...