Var börjar egentligen framtiden någonstans?

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 28 april 2009

En het potatis just nu är att söka till höstens uppsjö av utbildningar. Och därför svämmar vår stad för tillfället över av utbildningsinstitut på värvarstråt efter studenter. Men min fundering är om all utbildningsreklam produceras av samma reklambyråfabrik? Finns det kanske en färdig formel? För inte är det mycket som skiljer budskapen åt. 

Vill du skylta med att du anordnar utbildning, gör så här: Ta de obligatoriska ingredienserna glada människor, framtider som börjar och ett nästintill garanterat jobb när utbildningen är avslutad. Och så kryddar du det med fina ord som investera, kvalitet och kunskap. Tadam! Du har skapat utbildningsreklam god nog att tapetsera hela stan med.

Här har vi ett typexempel:

dejan-studium

Utbildningsförvaltningen i Göteborgs stad försöker med hjälp av solglasögonprydde Dejan tala till de som slarvade med skolan när det begav sig och nu vill ta igen det. Inget fel på det. Det är bra att människor ser till att få grundskole- och gymnasiekompetens. Men budskapet är ingenting annat än en ytterst sliten fras. Ge er målgrupp något som får dem att haja till, kära Göteborgs stad. Det är tur att det inte är mig ni försöker värva – detta går nämligen in genom det ena ögat och ut genom det andra.

Men det finns exempel som är något bättre än de andra. I mycket svag konkurrens går mitt förstapris i utbildningsreklamkategorin våren 2009 till den gamla studieförbundsräven ABF – trots den trista layouten. Deras budskap i kombination med det valda annonsmediet spårvagn säger mig i alla fall något.

abf-vux-pa-sparvagn

Det går att vara fyndig när reklam sitter på fordon i rörelse och det har ABF tagit fasta på. Grattis till er! 

Nej, skulle jag gå i studietankar inför hösten skulle jag vara mycket förvirrad för närvarande. Var börjar egentligen min framtid? Var är den ljusast? På varenda utbildning verkar det ju som.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...