Splittrad nischning – framtidens affärsstrategi?

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 14 september 2009

Som företagare sägs det att man bör nischa sig för att bli framgångsrik – man kan helt enkelt inte vara bra på allt och tillfredsställa alla. Den taktiken tror jag själv på – jag fokuserar i första hand på att skriva copy eftersom det är det jag kan bäst. En annan strategi hade varit att vara en vandrande fullservicebyrå med en copysträng, en strategsträng, en formgivningssträng och en fotosträng på min kommunikationslyra. Visst kan det ha sina fördelar att vara allt i ett, men det hade förmodligen slutat med ett sämre resultat inom samtliga områden.

Det finns företag som lyckats bra med att vara extremt breda, t.ex. Åhléns, men det är inte lätt. Så vad göra om man nu tycker att det är trist att fokusera på en sak? Jo, man kan ju alltid nischa sig splittrat. Det är inte så vanligt, men jag har exempelvis sprungit på en butik som valt att fokusera på video och tyger. I mitt eget bostadsområde har jag också Redbergsgården där du bland mycket annat har möjlighet att få tag på tobak, restaurangmat och kan spela bingo.

Inga dåliga exempel, men vinnaren inom denna strategi har vi ändå här.

Sol glas ögon

I den här butiken säljer de, tro det eller ej, både sol, glas och ögon! Vilket fantastiskt sortiment – och på rea dessutom. Så är du besviken på det dåliga vädret, uppskattar glaskonst och är i behov av ett porslinsöga eller två är det hit du ska gå. Jag önskar butiken lycka till med affärerna.

———————————————————————————————-
Svänger
Att jag lyckades knipa en biljett till visningen av den amerikanska reklamdokumentären Art & Copy på Världskulturmuséet.

Svänger inte
Sega måndagar.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...