Sommarlektyren ska vara reklamig i år

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 5 juli 2009

En av de fina grejerna med sommaren är att man får mer tid till att läsa. Förhoppningsvis är vädret på ens sida så att man kan göra detta från en hängmatta, kanske med ett glas saft i handen. Och den här sommaren tänkte jag försöka läsa en hel del, bland annat ett par av de böcker om reklam- och copywriterkonsten som jag inte hunnit med under året.

På mitt sängbord liger för närvarande boken Ona Fyr, skriven av norrmannen Ingebrigt Steen Jensen som utsetts till århundradets reklamman i vårt västra grannland. En bra och inspirerande bok som på baksidan lovar att läsaren ska nå bättre resultat och ha roligare i arbetet. Fint som snus det. 

Norrmannen berättar en rad bra storys från sina år i reklambranschen och den bästa tycker jag är en kampanj för Wasa Knäckebröd som gjordes 1993. Projektgruppen hade en budget på 200 000 kronor och en vecka på sig. Minst sagt tufft. Men så klev en dam som jobbar i personalmatsalen in på Ingebrigts kontor och berättade om sin idé om att lägga pengar i knäckebrödspaketen. Första reaktionen blev att det är en galen och omöjlig idé, men sedan växte tanken och de bestämde sig för att köra. De skulle lägga en tusenlapp i hundra knäckebrödspaket. Och det tog inte lång tid innan människor började hitta tusenlapparna, ryktet spred sig och media började rapportera. Den mediala uppmärksamheten blev enorm och kampanjen följaktligen en riktig succé.

Att kampanjen blev så lyckad berodde givetvis på att det var en riktigt bra idé. Men också på att Ingebrigt inte var en sådan person som satt på sina höga hästar och vägrade lyssna på någon som ”bara” jobbade i personalmatsalen. En bra idé kan finnas var som helst och som reklammakare gäller det att vara öppen och mottaglig för allt. Du vet aldrig var du kan tälja guld.

——————————————————————————————–

Svänger
Gårdagkvällens magnifika middag på Heaven 23. Tjusig utsikt. Klanderfri service. Och deras pilgrimsmusslor, jag säger bara det. Oj oj oj.

Svänger inte
Kafépersonal som trots fullt tillräcklig personalstyrka och måttligt med gäster totalt ignorerar den disk som finns kvar på uteserveringens bord när gästerna lämnat stället. Service någon? Eller börjar vi gå mot en gör-det-själv-kafékultur?

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...