Senaste nytt från kompisen eller halva priset på ett par byxor?

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 2 september 2009

Jag har funderat lite över det här med sms-reklam. Kommer det någonsin att bli en succé? Kommer vi komma till en tid då människor lika mycket förväntar sig ett kommersiellt budskap som en trevlig hälsning från en vän när mobilen piper till? Och kommer vi i så fall inte längre bli besvikna när meddelandet är från H&M istället för kompisen?

För ett par år sen fick jag infallet att köpa ett par skor i guld. Flott som tusan kändes det då. Skorna som jag föll för hittade jag på Kappahl, en butik som jag faktiskt aldrig tidigare hade shoppat i. Och i den vevan hade de en kampanj där man, om man gav dem sin mejladress och sitt mobilnummer, fick 25 procent i rabatt vid ett inköpstillfälle. Jag ville ha de där skorna. Så jag skrev på Kappahls lapp. Utan att inse konsekvenserna.

För sedan dess har jag fått erbjudanden i min telefon, oj oj oj. Inga dåliga erbjudanden, det ska sägas. Men jag blir ändå kraftigt besviken varje gång – jag vill få något kul från någon jag känner – inte 50 procent rabatt på ett par byxor vid uppvisande av sms:et i fråga. 

Så är det bara. Jag vet att jag själv har försatt mig i situationen genom mitt suktande efter rabatt på de gyllene skorna. Men tyvärr, speciellt för Kappahls del, har det bara medfört att jag numera förknippar kedjan med irritation. Och det antar jag inte var syftet med deras sms-reklamsatsning. Framtiden får utvisa om jag har fel angående den här typen av marknadsföring, men i dagsläget tror jag inte på’t.

———————————————————————————————-
Svänger
Äta lunch ute. Jag ska verkligen börja utnyttja mitt centrala kontorsläge bättre.

Svänger inte
Att jag ligger efter i planeringen inför helgens 30-årspartaj.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...