Reklamen som tar oss på en rejäl tripp nerför minnenas allé

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 23 september 2009

Humor har en stark kraft. Nostalgi likaså. Förenade borde de då ha en orkanliknande kraft. Nåja, det är kanske att ta i, men AMF:s nu pågående kampanj är en favorit i all sin enkelhet. Deras budskap – att de haft högst avkastning på pensionspengarna allt sedan mitten på 90-talet (illustrerat av olika företeelser som skedde vid den tiden) – kan inte annat än locka fram ett leende.

Kanske är det ett billigt trick att ta till nostalgivapnet i kommunikation, men hej – det funkar ju. Jag som har ett kluvet förhållande till mitt tonårsdecennium tycker till exempel att det är stor humor att nämna ett av 90-talets största och ofta töntstämplade popfenomen Ace Of Base på en av affischerna. Så kanske gör det här att AMF blir top of mind hos mig när jag, förhoppningsvis inom kort, ska ta tag i det här otäcka pensionssparandet igen.

AMF - Minicall

Jag har visserligen aldrig haft en Minicall – vare sig i byxlinningen eller någon annanstan – den blev aldrig den heta prylen på Gävles skolor. Men jag minns Ravellis straffräddning mot Rumänien, när Tutti Frutti härjade på tv och att folk som var äldre än jag gillade att dricka hot shots. Jag minns till och med att Micael Bindefeldt var frisör vid den här tiden. Men tack ändå AMF för påminnelserna – en 30-åring kan behöva en ordentlig resa nerför minnenas allé då och då för att stå stadigt på jorden. 

———————————————————————————————-
Svänger
När radiovädret, som i morse, lovar en hopplös regndag och det istället blir nästintill sol.

Svänger inte
Att arbetsveckorna går så fort. Märkligt det där.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...