Reklam som ger ett regnigt Göteborg lite hopp igen

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 5 maj 2009

Jag har alltid tänkt att om jag skulle sätta ihop ett Göteborg-soundtrack så skulle det inte inledas med Håkan Hellströms anthem ”Känn ingen sorg för mig Göteborg” utan det gamla örhänget ”Raindrops keep falling on my head”. För idag, efter att stan oväntat blivit bortskämd med solsken i flera veckors tid, var allt som vanligt igen. Dripp dropp mot fönstret. Och den ständiga frågan om det ens är någon idé att försöka värja sig mot vätan med ett paraply. För som alla göteborgare vet så går regnet i stort sett alltid hand i hand med blåst i vår stad. ”Förbannade ruskkust”, som någon utbrast innan hon tog sitt pick och pack och flyttade till Stockholm.

Men sådana här dystra dagar är det tur att det finns reklamkampanjer som kan få en på andra tankar. Som kan få en att tänka tillbaka på sol, sommar och lata dagar på bryggan igen.

plantagen-solstol

I all sin enkelhet har Plantagen fått till ett rätt bra samspel mellan skruvad text och rak bild. Deras payoff ”Där livet växer” tycker jag också är trevlig. Och på affischen nedan har de till och med vitsat till det lite.

plantagen-rabatt

Hur ska man presentera ett reaerbjudande om inte med en ordvits! Härligt Plantagen, ni ger en copywriter, vars hår är extremt känsligt för väta, lite hopp om sol och värme igen.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...