Piratpajaser mot Bryssel

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 8 juni 2009

Ja, jag vet att jag knappast är ensam om ett inlägg på det här temat så här dagen efter EU-valet, men jag kan inte låta bli.

Piratpartiet fick 7 procent av rösterna i valet. 7 procent! Detta faktum gör mig dyster. Och om det nu är som det sägs – att det i första hand är de unga väljarna som ligger bakom resultatet – bekymrad inför framtiden. Ungdomarna bryr sig inte om klimatfrågan, ger fanken i skattefrågan och inte ens arbetslösheten får upp dem ur soffan. Men om någon hotar den nedladdning som de anser vara en rättighet, då vallfärdas det till vallokalen minsann. Piratpartiet saknar politisk agenda, men får till detta häpnadsväckande resultat på endast denna fråga. Visst, de försöker ta det till en högre nivå och talar om individens integritet och rätten till anonymitet på nätet. Men faktum är ju att partiets viktigaste fråga faktiskt är att det ska vara gratis att ladda hem film och musik. Jag finner det mycket fascinerande att de lyckas locka så många väljare och undrar vad det beror på.

Jag trodde ju att trots att man sysslar med illegal nedladdning så är man ändå medveten om att man begår en oschysst handling. Att det faktiskt inte är en rättighet att ladda ner upphovsrättsskyddat material hur som helst. Och om piraterna får som de vill – att upphovsrätten ska begränsas – undrar jag hur många som har råd att stanna kvar i branschen. Det kanske slutar med att det helt enkelt inte finns något av värde att ladda ner till slut. Istället för att bli fantastiska artister med saker att säga tvingas talangerna lägga sin tid på ett ”hederligt” jobb för tjäna sitt levebröd. För det går inte att lägga hur mycket tid som helst på något som man inte får ersättning för. Så är det bara. Och det är inte en utveckling jag vill se.

Nej, skärp till er och börja tänka lite ungdomar (och för den delen alla andra som röstat på Piratpartiet). Visa att det går att lämna över samhället till en generation som tycker att miljöföroreningar och massarbetslöshet faktiskt är viktigare än att kunna ladda hem de senaste Hollywood-filmerna utan att betala.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...