Pepp från oväntat håll

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 24 februari 2021

Nordstan vid sextiden. Fullt av människor på jakt efter klappar till nära och kära. Och på långt håll ser jag deras väl synliga tillhåll. De spejar ivrigt för att hugga ett lämpligt offer som de med sin verbala styrka och triumfkort i bakfickan kan fälla till marken.

Jag talar naturligtvis om Tele2-försäljarna. De som alltid har ett bättre abonnemang att bjuda på  och en gratis telefon i bakfickan. Dessa ungdomar – för det är i stort sett uteslutande yngre personer – verkar trots att jag redan är kund hos dem få höga utslag på sin ”potentiell-lättövertalad-kund-radar” när jag befinner mig i närheten. För jag lyckas alltid bli stoppad. Så även i dag.

Den storleende och förhoppningsfulle försäljaren: – Hej! Vilka ringer du med?
Jag: – Tele 2. Och jag har redan pratat med er. Det finns inget bättre abonnemang åt mig.
Försäljaren: – Vad har du då? Student?
Jag: – Nej. Företagsabonnemang.
Försäljaren: – Oj! Ja, de är ju de bästa abonnemangen. De är ju gratis!
Jag: – Ehh…va? Nej, det kostar 500 spänn!
Försäljaren: Ehh…va? Är det ditt företag!
Jag: – Ja.

Här uppstår en märklig tystnad. Försäljaren verkar bli helt häpen över vad han just fått reda på. Till sist utbrister han: ”Coolt”.

Jag: Va?
Försäljaren: Ja, att du har ett företag. Du är ju så ung.
Jag: – Jag är 30.
Försäljaren: – Oj, det ser du inte ut att vara.
Jag: – Hmm. Okej. Tack.
Försäljaren: – Vad har du för företag?
Jag: – Ett reklamföretag. Enmans.

Sedan blir han eld och lågor över insikten att jag har ett eget företag. Han verkar tycka det är väldigt märkvärdigt, ställer flera frågor, säger ”coolt” ett antal gånger och avslutar med att säga:

– Ha det bra. Och kör hårt med företaget!

Se där. Pepp från mycket oväntat håll. Denne försäljare hade kunnat släppa mig direkt när han insåg att jag inte skulle beställa något av honom. Men istället var han uppriktigt intresserad och gav mig uppmuntrande ord. Inte varje dag.

Jag gick ut vidare i Nordstans vimmel lite gladare. Både mitt företagarjag och mitt tydligen ungdomliga utseende hade fått sig lite överraskande peppning.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Bli en rockstjärna på din marknad

Bli en rockstjärna på din marknad

"As a rock star, I have two instincts. I want to have fun, and I want to change the world. I have a chance to do both." -Bono Mick Jagger, Bruce Springsteen, U2, Madonna, Lady Gaga. Vad har de gemensamt? Jo, att de är rockstjärnor. Och att de har mängder av mer eller...

Jag vågar företaga – jag är inte rädd (min entreprenörsresa)

Jag vågar företaga – jag är inte rädd (min entreprenörsresa)

I filmen Sällskapsresan, som jag skamlöst lånat rubriken ovan ifrån, driver Magnus Härenstams rollfigur ett hjälpcenter för flygrädda. Men för företagsrädda finns det tyvärr inga specialistkliniker att gå till. Onekligen rätt synd. Jag tror att det skulle göra mycket...

Mitt liv styrs numera av ett färgglatt Excel-ark

Mitt liv styrs numera av ett färgglatt Excel-ark

Måndag morgon. Då har varje reklambyrå av rang ett måndagsmöte för att lägga upp veckans arbete. Så även Copy Charlotte – även om mötesdeltagarna blir ytterst få och möteslokalen blir någonstans mellan mina öron.