Österut följer de varumärkenas skolbok

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 8 oktober 2009

Något jag reflekterade över vid mitt besök i Tallinn förra helgen var det här med varumärkena som mötte oss när vi klev av färjan i Estlands huvudstad. De flesta reklamskyltarna tillhörde, inte helt oväntat, butiker där det såldes alkohol. Det var inte direkt den vackraste delen av staden som de placerat vid hamnen och inte blev det vackrare av alla dessa reklamskyltar. Men åtminstone lite mer färgglatt.

Om du som utlänning kommer till Sverige och inte har speciellt bra kunskap om landet är det inte helt lätt att hitta butiken där det säljs rusdrycker. Din kunskap behöver inte alls vara på den nivån att du tror att Sverige är Schweiz eller att det går isbjörnar på gatorna, det är knepigt ändå. Systembolaget är helt enkelt inget tydligt varumärke. Likadant är det i Norge med deras Vinmonopolet. I Estland är det däremot annorlunda. Där råder det ingen tvekan.

super alko

Och vred man huvudet 180 grader fick man syn på konkurrenten:

alco express

Knivskarp konkurrens alltså. Det var som när vi i Sverige smäller upp ett Konsum och ett ICA bredvid varandra – fast i mer dekadent form. Och dekadens kändes som en bra sammanfattning av känslan jag fick av att gå omkring inne i dessa spritvaruhus. Det kändes inte alls bra och jag är nog när jag funderar över det ganska tacksam för att vi har vårt gamla Systembolag här i Sverige. De butiksmiljöer som avsaknaden av alkoholmonopol skapat i Estland tilltalade mig inte alls. Inredningsmässigt påminde de för övrigt om en bygghandel, fast med sprit och vin istället för brädor och spik på hyllorna. Jag fick en släng av vemod och gick ut tomhänt.

Men hursomhelst, det här med enkelhet, tydlighet och rakt på sak behärskar de i alla fall i den estländska alkoholindustrin när det gäller varumärken och reklam. För vad är som sagt enklast att förstå när du letar rusdrycker: Systembolaget eller Super Alco? Jag tror vi alla vet svaret.

———————————————————————————————-

Svänger
Finbesök från Stockholm i helgen. Jag gillar’t.

Svänger inte
Att jag som vanligt inte alls känner mig speciellt sugen på att läsa årets Nobelpristagare.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...