Mot kontinenten!

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 17 april 2009

Med anledning av att jag imorgon, i gamla hederliga Säfflebussens regi, tar mig en tripp till Köpenhamn tänkte jag idag, som en hyllning till våra rödvita grannar, rikta spotlighten mot dansk reklam.

Jag är tyvärr inte speciellt bevandrad inom reklamkonsten i detta dejelige land. Men denna figur, här fotograferad mot fräck lingonmönstad bakgrund i min fars sommarhus, har etsat sig fast.

tuborg

Mina damer och herrar – den gode Perikles från Tuborg-reklamen! I mitt tycke ett lysande exempel på när man lyckas göra en figur synonym med en produkt. Och betydligt coolare än de svenska figur/produkt-exemplen Lotto-Åke och Boxer-Robert är han ju onekligen. Perikles är dansk. Perikles är öl. Perikles är Tuborg.

– Du Perikles – ka’ Du sägt mig – hvornaar smager en Tuborg bedst?
– Hvergang!

Naturligtvis. Så enkelt och så genialt. Vad är Pripps Blås sommar-, sol- och avklippta jeans-flörtande reklam mot Tuborgs Perikles? Nej, ge oss mindre Tomas Ledin-låtar och mer tecknade rödnäsade gubbar i ölreklamen framöver tack.

Kanske kommer jag själv att ta tillfället i akt och leka Tuborg-reklam på någon dansk pub under morgondagen. Bli en Perikles gömd i en ung dams kropp. Jag idéspånar nu helt obehärskat, men första gången vid bardisken skulle följande dialog kunna utspela sig (en varning för dålig reklam och med reservation för att min hittepådanska har vissa brister):

Bartendern: – Hvad ska De ha?
Jag: – En Tuborg

Jag njuter av min öl, tömmer den tämligen kvickt och tar mig en andra vända till baren.

Bartendern: – Hvad ska De ha?
Jag: – En Tuborg. Hvergang!

Samma dialog utspelas även den tredje och fjärde gången jag återvänder och bartendern har nu lärt sig mina preferenser. Vad tror ni om upplägget, ska jag ringa Tuborg och pitcha dem på en gång?

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Business-to-business-reklam – måste den verkligen vara tråkig?

Business-to-business-reklam – måste den verkligen vara tråkig?

Måste business-to-business-reklam vara tråkig? Traditionellt har den ju en rykte om sig att inte vara lika kreativ som sin kamrat business-to-consumer-reklamen. Kanske ligger förklaringen i att det inte anses fint att fatta affärsmässiga beslut baserade på känslor?...

Har folk ett allvarligt fel på smaklökarna?

Har folk ett allvarligt fel på smaklökarna?

En form av kommuniktion som ger resultat är jag övertygad om är kommunikation som engagerar konsumenterna. Som får dem att bry sig. En sådan reklam så här i juletid är Marabous kampanj för Aladdin-asken ”Rädda julen”.

Reklamfilmens nya världsrekordhållare

Det är inte varje dag man läser om reklamfilmer som får en plats i Guiness rekordbok. Men nu har det hänt. Evian Rollerblades, gjord i Frankrike 1998, har visats över 45 miljoner gånger på webben. Det är sannerligen ingen dålig siffra. Och sannerligen ingen dålig film.