Marknadsföring av det mer stereotypa slaget

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 23 mars 2010

Ett av den senaste tidens höja-ögonbrynet-ögonblick är när jag upptäckte att min bank, Handelsbanken, tar nya tag för att hitta fond- och pensionssparare av kvinnligt kön.

Handelsbanken tjejträff

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det här initiativet. Eller jo, egentligen har jag en klar åsikt. Som aktiv i marknadsföringsbranschen kan jag i och för sig tycka att det är en god idé att använda ett annorlunda grepp för att locka konsumenter. Och att ha modevisning på banken är tveklöst en oväntad väg att gå. Jag undrar vad dessa Lars och Johanna kommer att visa? Blir det banktjänstemannamode á la kavaj, skjorta och slips alternativt dräkt eller kommer de skrida in på bankkontoret i de hetaste plaggen från H&M?

Men som medlem i den kvinnliga delen av befolkningen tycker jag inte alls om det. Det känns ytterst stereotypt. Varför ska kvinnor behöva lockas till information om (förhoppningsvis) klokt sparande med hjälp av möjligheten att se vårens mode? Borde vi inte fundera på sådana saker och pallra oss iväg till banken ändå? Mode är visserligen intressant, men borde vi inte bry oss om vår egen ekonomi mer än snygga klänningar? Och varför denna bild på ett läppstift?

Tänker jag tråkigt här? Kanske vill Handelsbanken bara ha ett kul event för potentiella kunder? Det är bara det att jag inte tror att information om sparande riktad till män (varför behövs det överhuvudtaget könsseparerad information?) skulle marknadföras med möjligheten att få titta på tuffa bilar eller motorcyklar (för att vara riktigt stereotyp för en stund).

Kanske är det ändå så att bankerna måste göra vad de kan för att människor ska reflektera över sin ekonomi och sitt sparande. För tänk om det är som Linda Skugge skriver i denna vassa debattartikel i Aftonbladet – att dagens unga tror att pengar hamnar i fickan av sig själva? Då är Handelsbankens ansats, om än stereotyp, att ändå få dit folk ändå bra. Och vem vet – kanske följer de upp med detta veckan efter:

MEN ONLY!

Killträff 30 mars kl 10.00 – 11.00

Lars och Johanna visar vårens hetaste hojar och nyaste dataspel!

Vi bjuder på chips och öl!

Känns troligt. Eller inte.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.