Kommer nya gp.se hålla måttet?

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 22 september 2009

I morgon sker något som jag personligen väntat på länge: Göteborgs-Posten presenterar en uppfräschad sajt. Och det är inte en dag för sent, jämfört med andra större dagstidningars webbplatser har gp.se spelat i en annan division. Det är bara att gå till mig själv – Svenska Dagbladets och Dagens Nyheters sajter besöker jag dagligen, gp.se i stort sett aldrig. Trots att den tidningen ändå rapporterar från staden jag bor i. Jämför man svd.se med gp.se är det som att AIK skulle möta ett division 2-lag. Ett division 2-lag i dålig form.

Så det är som sagt dags att rycka upp sig. Och även GP själva verkar vara medvetna om den egna sajtens undermålighet eftersom lanseringen av den nya webbplatsen kommuniceras med hjälp av kritiska budskap som läsare lämnat under åren. Exempel på copy är ”Menyerna på gp.se är ju skitkonstiga” och ”Är inte gp.se rätt gammal och dammig”. Ánnonser som kompetterats med GP:s budskap som ”Ta det lugnt! 23/9 kommer nya gp.se” eller ”Vi har fattat! 23/9 kommer nya gp.se”. Jag gillar’t. Det är befriande när företag visar självdistans och vågar kritisera sig själva.

Kampanjen rullar just nu i lokaltrafiken, den egna papperstidningen och på ett gäng Stampenägda sajter på webben. Och den har synts ordentligt, senast i morse såg jag denna reklampelare förklädd till spårvagn.

nya gp.se

I morgon kommer domen. Nu har ni chansen, GP. Chansen att visa att ett division 2-lag med rätt nyförvärv och inställning kan bli ett topplag i dagstidningssajternas allsvenska. Jag hoppas att ni lyckas.

———————————————————————————————-
Svänger
I dag är vi en dag närmare Bokmässan.

Svänger inte
Att folk enligt Aftonbladet kan lägga 15 timmar om dagen på Facebook. Det är inte sunt.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...