Inte så rock’n’roll

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 22 april 2009

Det händer mycket otäcka saker i fildelningens spår. De stackars artisterna måste hitta andra inkomstkällor än skivförsäljning för att kunna betala hyran. Och Backyard Babies kan inte ha sålt många skivor på sistone eftersom du nu kan se deras frontfigur Dregen visa upp sig på en spårvagn nära dig.

dregen-freeport-2

– Ascoola märken till rebellpris. Fan, det är ju sjukt bra!

Jag skulle velat vara med när Dregen yttrade dessa ord. Var det under en rundvandring på Freeport, Kungsbackas eget handelstempel och avsändaren bakom denna reklam, som han bara inte kunde hålla inne med berömmet? Eller drogade marknadsavdelningen honom med lukten av en mycket stor hög pengar för att få uttalandet?

Min gissning lutar mer åt det senare. För jag har aldrig träffat en människa som tycker att Freeport är ett shoppingmecka. Andrasorteringar, storlekar som inte passar någon och plagg med passformen som gud glömde – där har vi Freeport i mina ögon. Det spelar ingen roll om det är ett snyggt plagg – så länge det står Nudie, Acne eller Whyred på det är det gott nog att kränga på denna outlet. Nej, lyd mitt råd och håll dig borta härifrån om du vill ha kläder som du sedan faktiskt kommer att vilja använda. Bli inte lurad att köpa bara för att det är billigare än i de vanliga butikerna.

Det talas mycket om sellouts inom musiken. Att en artist kompromissar med sin integritet, sin moral och sina principer för pengar. Säljer sig till den stora massan. Och att Dregen pryder en spårvagn för Freeports räkning känns onekligen som en sådan. För inte handlar väl en rockrebell som han sina kläder på en outlet? Eller? Kanske har finanskrisen slagit hårdare än vad jag kan föreställa mig.

Säga vad man vill om Ipred-lagen, men om den minskade nedladdningen kan öka Backyard Babies skivförsäljning så pass mycket att Dregen slipper sälja sin själ till Freeport, då har denna nya bestämmelse verkligen gjort oss en samhällstjänst.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...