I skärgården varar visst julen längre än till påska

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 9 juli 2009

Vid mina besök over there, dvs i läskeblaskets och cowboyhattens förlovade land USA, har jag sett butiker där det är jul året runt. Det var ingenting jag trodde förekom i Sverige, men döm av min förvåning när jag passerade ortens elaffär igår och följande skylt stod utanför på gatan.

DSC00257

Här får vi, i 25-gradig värme och bland salta bad och glasspauser, tips om hur man skapar julstämning och hur man gör julen god, ljus och smakrik. Kontroversiellt. Ligger skärgårdspärlorna ett halvår efter i tiden jämfört med resten av landet eller har butiksägaren drabbats av en anmärkningsvärd tankspriddhet? Hur som helst, konceptet ”julen varar än till påska” är helt satt ur spel här. Frågan är hur länge den varar? Till kräftpremiären, allhelgonaafton eller ända tills tomten knackar på dörren igen?

—————————————————————————————-

Svänger
Det härliga initiativet med allsång på badplatsen ikväll och efterföljande after beach på den lokala pizzerian. Mot uppvisande av allsångshäftet får man ett glas öl eller vin för 30 kronor. Kom och sjung!

Svänger inte
Aftonbladets fåniga artikel om att Glenn Hysén tvingas gå på a-kassa. Den stackars gamle fotbollshjälten fattar ingenting om cv och sånt. Men Glenn, han är glad och nöjd ändå.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...