Hur man inte bör kommunicera ut ett budskap

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 5 oktober 2009

Copy Charlotte är back in business efter en kryssningshelg med sightseeing i Tallinn. Det har varit angenämt. Tallinn var fint med sin pittoreska gamla stad och färjan var … ja … som färjor brukar vara. Två saker lärde jag mig under fartygsfärden. 1) Att allt civilserat beteende verkar lämnas kvar på land. 2) Vilken den absolut sämsta formen av reklam är.

Tidigare har jag hävdat att sms-reklam är den sämsta formen av marknadsföring. Men efter att två morgnar i rad väckts alltför tidigt av en irriterande röst meddelat mig att det nu är 20 procents lägre pris på reapriserna i parfymbutiken eller att man kan vinna priser om man lämnar in sina kvitton (!) har vi en ny ligaledare. Att få höra dessa erbjudanden först på estniska, sedan på svenska och slutligen på engelska gör mig inte gladare direkt.

Visst, en del resenärer är säkert vakna vid dessa tider och rusar iväg för att vinna saker på sina kvitton, men den genomsnittlige färjeresenären är lite smått sliten på morgnarna – det måste de vara med tanke på det man får bevittna på nätterna … Då blir man bara arg på den hemska rösten och en sur resenär vill inte öppna plånboken. En sur resenär vill inte vinna saker på sina kvitton. Vi vill ha lugn och ro och sova ut.

Grattis Tallink! Ni lyckades förstöra alla mina tankar om att vilja köpa något i era butiker genom era brutala marknadsföringmetoder. Nästan en slags reklamisk våldshandling omöjlig att värja sig mot. Gör om, gör rätt!

För övrigt hade ni en kul båt.

———————————————————————————————-

Svänger
Att jag fått elen till min snygga gamla golvlampa, fyndad i ett soprum, fixad. 

Svänger inte
Dinners i Ödeshög. Sällan har jag varit så missnöjd med en lunchrestaurang. Obegriplig beställningsordning, sur kassapersonal och mat som gav en flashback till skolmatsalen.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...