Heja ICA!

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 15 oktober 2009

En favorit bland reklamfilmer har alltid varit ICA:s reklamsåpa med Stig, Ulf och de andra. Och nu får ensemblen förstärkning av den nya karaktären Jerry som är utvecklingstörd – inte direkt vanligt i reklamfilmsvärlden.

Syftet med filmen är att ICA under devisen ”Vi kan mer” tillsammans med Samhall och Sveriges kommuner ska ge personer med funktionshinder möjlighet till sysselsättning. Praktikanten Jerry spelas av Mats Melin från Glada Hudik-teatern och han tror att filmen kan göra något bra. Det tror jag med och jag tycker att det är ett bra initiativ av ICA.

Reklamen spelar på de fördomar som många har mot funktionshindrade människor och förhoppningsvis kan den bidra till attityder och värderingar förändras.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=85i2–m3g9Q]

Jag har noterat i bland annat Expressen att filmen har väckt debatt, men jag förstår inte varför det skulle vara något fel med den. De som av någon anledning tycker att filmen på något sätt driver med utvecklingsstörda kanske borde fundera på om inte problemet ligger hos dem själva egentligen.

Och Jerrys replik ”Vad glor ni på? Har ni aldrig sett en praktikant förut” är bara så bra. Jag ser fram emot nästa film som enligt uppgift ska komma inom kort och säger bara Heja ICA!

———————————————————————————————-

Svänger
Copy Charlottes nya samarbete som sett dagens ljus idag.

Svänger inte
Eftermiddagens fem timmar på InterCity-tåg. Roligare kan man ha det.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...