Har folk ett allvarligt fel på smaklökarna?

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 14 december 2009

En form av kommuniktion som ger resultat är jag övertygad om är kommunikation som engagerar konsumenterna. Som får dem att bry sig. En sådan reklam så här i juletid är Marabous kampanj för Aladdin-asken ”Rädda julen” där vi konsumenter har fått rösta på vår favoritpralin för att förhindra att den ska tas bort ur asken. Lite av chokladindustrins egna Robinson-öråd alltså.

Denna omröstning är nu avslutad och jag kan konstatera att 12,5 procent av de röstbenägna har ett allvarligt fel på smaklökarna. De har nämligen lagt sin röst i denna heta fråga på den vidriga ”Körsbär i likör”. Denna vedervärdiga chokladpralin har därmed fått flest röster av alla! Vad är det för fel på er?

Suck. Det enda som räddar detta skandalösa resultat är att en annan otäcking, ”Ägglikör”, får kasta in handduken och ge plats för en, förhoppningsvis delikat, pralin till nästa jul.

Jag hoppas att Marabou, med tanke på hur många Aladdin-askar man brukar utsättas för i juletid bjuder oss på en positiv överraskning när den nya chokladbiten gör sitt antåg. Låt oss slippa ännu en rent ut sagt äcklig ”vuxensmak” i samma liga som ”Körsbär i likör”, ”Romrussin” och ”Likörtryffel”.

Ska jag vara ärlig är det inte många gynnare i den där asken som jag tycker är speciellt goda, den enda jag faktiskt kastar mig över – och som även fick min röst i tävlingen – är ”Cocoskola”. Ger mig mer sådant, annars är risken överhängande att Paradis blir asken för mig istället.

Oavsett Aladdins smakmässiga standard gillar jag det här kommunikations­greppet. Kampanjen har engagerat många och det är ju det bra reklam ska göra. Men om detta ska återupprepas tycker jag att vi istället ska få rösta på den som ska bort. Där har vi ett äkta Robinson i chokladpralinskostym. Betydligt brutalare – men det kan vara svenska folkets enda chans att slippa ”Körsbär i likör”.

Tills dess fortsätter jag att leva på hoppet om en bättre chokladpralinsvärld.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Business-to-business-reklam – måste den verkligen vara tråkig?

Business-to-business-reklam – måste den verkligen vara tråkig?

Måste business-to-business-reklam vara tråkig? Traditionellt har den ju en rykte om sig att inte vara lika kreativ som sin kamrat business-to-consumer-reklamen. Kanske ligger förklaringen i att det inte anses fint att fatta affärsmässiga beslut baserade på känslor?...

Reklamfilmens nya världsrekordhållare

Det är inte varje dag man läser om reklamfilmer som får en plats i Guiness rekordbok. Men nu har det hänt. Evian Rollerblades, gjord i Frankrike 1998, har visats över 45 miljoner gånger på webben. Det är sannerligen ingen dålig siffra. Och sannerligen ingen dålig film.

Mot kontinenten!

Med anledning av att jag imorgon, i gamla hederliga Säfflebussens regi, tar mig en tripp till Köpenhamn tänkte jag idag, som en hyllning till våra rödvita grannar, rikta spotlighten mot dansk reklam. Jag är tyvärr inte speciellt bevandrad inom reklamkonsten i detta...