Goda förebilder för Sveriges företag

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 6 maj 2009

Finanskris hit och finanskris dit. Lågkonjuntursmonstret kan ge vem som helst skrämselhicka. Som företagare i reklambranschen, i vilken bransch som helst egentligen, behöver man en ljusglimt då och då. Idag är dagens glädjeämne Resumés artikel om att OBH Nordica under mars månad haft sin största omsättning någonsin i Sverige. Bland annat tack vare en ökad reklamsatsning. Företaget har tryckt på gaspedalen istället för bromsen när det gäller sin marknadsföring.

Det här ger ökat hopp till en som snickar ihop ord till reklamtexter som levebröd. För efter att ha läst här att 86 procent av annonsörerna planerar att minska sina reklamsatsningar om den ekonomiska krisen fördjupas ytterligare (att jämföra med att endast 8 procent planerat att öka dem) har allt en liten oro känts i magen.

Därför hoppas jag på att landets företag följer i OBH Nordicas spår. För som Reklamförbundets ordförande Elisabeth Ström säger här, det går inte att bromsa sig över en uppförsbacke. Det handlar istället om att mobilisera kraft att orka ända upp. Och då är kommunikation ett bra drivmedel.

En positiv sida av en lågkonjunktur är att de företag som inte håller måttet rensas ut eftersom det ställs högre krav på reklambudskapen till följd av de minskade satsningarna. Och kvar blir då de som kan leverera kommunikation som ger affärer. De som kan leverera kvalitet, helt enkelt. Och det tycker jag är bra.

Hör upp nu Sveriges företagare! Låt er inspireras av att OBH Nordica vågat trycka på gaspedalen. Satsa, syns, skrik ut att ni finns och vad ni kan. Tidigare kriser har ju faktiskt visat att de företag som vågar satsa i en lågkonjunktur istället för att gömma sig ofta kommer ut ur de dåliga tiderna som vinnare. Och är betydligt bättre förberedda för de goda tider som följer.

Och trycker ni på gaspedalen lovar i alla fall Copy Charlotte att göra sitt bästa för att leverera bra drivmedel. Drivmedel i form av effektiv reklam som skapar affärer. Ska vi säga så?

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...