Fundering från spårvagn

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 14 april 2009

Som icke bilburen ungdom åker jag mycket spårvagn. Och som copywriter funderar jag mycket på reklambudskap. Därför lägger jag i stort sett varje gång min spårvagn passerar skoaffären Bekväma skor, en butik som jag antar är till för människor som behöver inlägg etc i sina skor, pannan i djupa veck.

Butiken använder sig av två slogans. Dels ”Tuffare än du tror” som de faktiskt ska ha cred för – den signalerar självdistans och en förståelse för att de inte säljer stans coolaste dojor. Men de vill ändå upplysa konsumenten om att specialskor inte behöver se töntiga ut. Vackert så.

Men med den andra payoffen ”För dig som använder skor dagligen”, förstår jag inte riktigt hur de tänkt. Därav min pannas djupa veck. Vilka av oss som inte har vigt sitt liv åt inomhusvistelse eller barfotafascism använder inte skor dagligen? Utan att behöva specialskor och hålfotsinlägg och trots att våra fotbeklädnader inte alla gånger är fötternas bästa vänner?

Nej, i mitt tycke är inte det här ett budskap som fångar deras målgrupp. Jag förstår att de vill kommunicera att de säljer skor som är bekväma för dem som t ex går mycket, men med den här sloganen hittar de inte hem.

Rätta mig om jag har fel. Trots allt springer jag mestadels runt i skor som inte får mina fötter att jubla. Varje dag.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

En häst kan faktiskt ha fem ben – en copywriters svängvision

En häst kan faktiskt ha fem ben – en copywriters svängvision

En svängvision – hur låter det? Märkligt kanske, men i min värld är sväng livsviktigt. Det innebär att något är på riktigt, att det betyder något. Och min svängvision gäller i högsta grad reklam. Reklam som svänger når fram till människor och berör dem. Den ger...

Prima pepplåt

Prima pepplåt

Som sagt, det finns få saker som får mitt liv att svänga lika mycket som att skriva copy. Det skulle vara musik då. För det finns ju få saker som slår en riktigt fin soulstänkare, poppärla eller discodänga. När det gäller musik har jag lagt mycket tid, kanske...