Ett fenomen som OXÅ är ett ofog

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 4 maj 2009

Så här i demonstrationstider, finns det något tåg där man kan säga sin mening när det gäller språkliga ofog? Ett gäng som tillsammans spikar ihop plakat, går gata upp och gata ner skrikandes ett par väl valda slagord? Förmodligen inte. Tur att jag har den här bloggen att använda som klagomur istället.

Något som jag irriterar mig mycket på just nu är den här användningen av bokstaven X i ord som t ex också (oxå) och dags (dax). Förenklar det här skrivandet för skribenten i fråga i och med att denne sparar in en bokstav? Känns det käckt att slänga in ett X? Eller vad är grejen? Vore en sak om fenomenet bara dök upp i sms och en och annan statusuppdatering på Facebook, men jag har även sett det i formella handlingar som t ex ansökningsbrev. Som rekryterare, om än en något fascistisk sådan, skulle jag fundera över om det inte var ”dax” att lägga ”oxå” denna ansökan i nej tack-högen. För ett ofog är vad det är.

Här är mitt senaste fynd författat av någon ur denna generation X. Kan någon förklara för mig varför det inte kan vara musikaldags när denna underhållning i musikform ska utannonseras? Är det någonting i den käcka tonen som går förlorad bara för att man är korrekt?

musikaldax

– Ropen skalla, lite gammal god skrivregelundervisning åt alla!!!

Antar att jag inte kommer att få med mig speciellt många i kören när jag ska ut och skandera mitt slagord. Men ensam är stark.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...