Det nya, lite brutalare, sättet att retuschera

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 27 april 2009

Jag läser i Resumé att den kanadensiska provinsen Alberta har hittat på en ny metod för att lansera sig själva som ett attraktivt turistmål. I sin reklamkampanj använder de sig av gemytliga bilder på barn som leker vid havet med syftet att lansera Alberta som vackert istället för den gamla stämpeln som otrevligt oljeutvinnande område. Och det är ju inget fel med det tänket.

Det är bara ett problem. Alberta har ingen kustlinje. De har faktiskt över 60 mil till närmaste hav. Men provinsen har inte låtit sig nedslås av det. Nej, istället har de tänkt långt utanför lådan och lånat in bilder på en strand som ligger nära Newcastle i nordöstra England. Kanadas premiärminister Stephen Harper förklarar tilltaget: ”Det var inte ett försök att luras. Bilden används för att visa vår inställning till det vi vill uppnå. Barnen är symboler för framtiden. De symboliserar att Alberta är människor i världen”.

Inget kanadensiskt spratt alltså. Kanske är det här istället bara början till en ny och brutalare form av retuschering. En retuschering där man inte längre förbättrar och förfinar utan helt enkelt byter ut saker till någonting helt annat.

Varför hakar inte vi i Sverige på? Det kan ju vara ett utmärkt sätt för insomnade hålor med akut avfolkningsproblematik att lansera om sig. Ta vilken trist mellansvensk bruksort som helst och marknadsför den med bilder från Österlen. När tyskarna sedan kommer och gnäller förklarar ni hela tilltaget med att de vackra bilderna symboliserar er inställning till det ni vill uppnå. Och ni har ryggen fri. Det är ingenting annat än genialt, mina vänner.

Men kanske skulle det vara en smula jobbigt om den här extrema turistmålsmakeovertrenden skulle slå stort. Resandet skulle tas till helt nya höjder när det gäller grisen i säcken-köp. Och skapa nya spänningsmoment i tillvaron. Kommer de 100 metrarna till stranden som du ser i charterkatalogen kanske visa sig innebära en tvåtimmars bussresa om du vill ta dig ett dopp? Det vet du inte förrän du landat.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...