Det är inte bara arbetssökande som borde gå på kurser

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 12 augusti 2009

Igår läste jag i Aftonbladet om arbetsgivare som verkar sväva i det blå när de ska formulera kraven på jobbsökarna i sina platsannonser.

Artikeln lyfter t ex fram guldkornet ”Moderlig och erfaren hushållerska. Du erbjuds en spännande och stimulerande miljö bland unga människor där ingenting är omöjligt. Den ekonomiska förtjänsten är relativt låg då den person som tillsätts förväntas göra det av passion och glädje”. Jösses. Hur ska arbetsgivaren orka gå igenom det överväldigande lass av ansökningshandlingar som kommer strömma in?

Bladets krönikör Terri Eriksson föreslår att skicka dessa i-det-blå-svävande arbetsgivare på en ”välkommen-till-planeten-jorden”-kurs. Efter att ha hittat denna annons i min mejlbox föreslår jag att man även skickar arbetsgivare, vare sig de saknar verklighetsförankring eller inte, på en kurs i jobbannonsutformning.

jobbannons

Är skrivkurser för arbetsgivare något som Arbetsförmedlingen har utrymme för i sin budget? Jag hoppas det.

——————————————————————————————

Svänger
Gårdagens något oväntade festtillställning i en lägenhet i Masthugget. Tänk vad en låda gamla vinylsinglar och trevliga människor kan förgylla en kväll.

Svänger inte
Svårigheterna att ställa om dygnsrytmen efter ett par veckors semester.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...