Dags att anstränga sig lite?

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 18 maj 2009

Något jag alltför ofta lägger märke till när företag ska kommunicera sina budskap är att de tänker vi, vi, vi. Vad vill vi berätta om oss själva? Vad ska kunden veta om oss? Allt går ut på att prata om sig själva och sin förträfflighet – ren envägskommunikation.

Tänker de inte på att de faktiskt har ett förhållande med sina kunder? Ett förhållande där det är hög tid att ge partnern blommor och choklad. Kärlek och uppmärksamhet, helt enkelt. Skulle företagen lyssna på sina kunder skulle de kanske få reda på att dagens kunder har förändrats. Vilket inte företagen verkar ha gjort.

Dagens konsumenter vill ha en dialog med företagen, de har saker att säga. Inte bara ”jag beställer din vara”. Även fast företagen tror sig veta allt om kunderna – deras ålder, kön, intressen, boende etc – finns det mycket mer att få reda på. Och det får man genom dialog – inte monolog.

Företagen säger att de älskar sina kunder. Men de beter sig inte så. Ska förhållandet hålla får de se till att rycka upp sig. Annars är det stor risk för otrohet och i slutändan skilsmässa. Och skilsmässor är aldrig roliga.

Här är en film som illustrerar fenomentet på ett lysande sätt:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=RZDXfB0Rd4Q]

De företag som ser till att vårda sina förhållanden och lyssna på kunderna har mycket att vinna. Så sätt fart!

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...