Dagens trevliga men snedfördelade event

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 22 oktober 2009

Dagens stora happening har varit mässan där Copy Charlotte tagit fram idén till kommunikationsmaterialet och skrivit copyn. Det här projektet har pågått i evigheter nu känns det som och det var därför skönt att eventet äntligen gick av stapeln. Och det var sannerligen en rätt mäktig känsla att se sin egen idé genomsyra hela mässlokalen … Det här med att vara reklamare ger ju onekligen tillfällen för egokickar.

Förutom egokicken har dagen också gett en riktigt stor dos av könsrolleri. Hela mässlokalen var full av karlar. Tekniktokiga karlar. Endast två fruntimmer gjorde sig tillkänna – jag, som för dagen tjänstgjorde som vimmelfotograf, och en dam som fixade med maten. Naturligtvis. Det var en rätt bisarr känsla.

Jag har alltid, i mitt tycke, haft turen att arbeta på arbetsplatser med en jämn könsfördelning. Visserligen hade den stora myndigheten där jag tidigare arbetade en övervikt av kjoltyg, men nog sprang det en hel del män i korridorerna allt. Och jag tycker att det ger en större dynamik i arbetsgruppen om den inte är enkönad. 

Givetvis är jag inte förvånad att det förhåller sig så här inom fastighetsautomation, branschen som dagens begivenhet gällde, men tycker inte karlarna att det är trist? Tänk vilka dimensioner det hade kunnat tillföra deras datoriserade styrsystem för värme och ventilation om en och annan kvinna fått säga sitt också. Olika infallsvinkar på saker och ting tillför alltid nya idéer och utveckling. Likväl som männen börjar ta sig in i traditionella kvinnoyrken som t.ex. dagisfröken (ja, jag vet att det heter förskollärare) borde kvinnorna kunna blir stöttespelare inom fastighetsautomation och andra klassiskt manliga spelplaner.

Besöker jag det här eventet nästa år hoppas jag att det inte bara är jag och matdamen som kan gå klädda i kjol utan att bli bedömd som suspekt. Vi får se. Hursomhelst som var dagen lyckad och dessa fastighetsautomationskillar, som här poserar med en av de rollups som jag ligger bakom, helnöjda.

mässa

————————————————————————————-

Svänger
Filmen Objectified som jag precis sett på bio. En prima rulle om produktdesign som ADA bjöd på. Man tackar!

Svänger inte
Köra bil som jag återigen tvingades göra i dag. Jag gillar’t helt enkelt inte. Det är synd.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...