Dagens reklamris och -ros

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 27 augusti 2009

I dag har varit en ytterst fullspäckad dag. Tvättstuga, pyssel med ny portfolio och jobb med kundbroschyr är bara några av bestyren som gjort mig lite smått svettig. Men jag har ändå lyckats klämma in lite reklamfilm. En som lovar mycket gott inför framtiden och en som är sällsynt meningslös.

Dagens reklamros går till den för tillfället lite svajiga banken Swedbank som gör det enda rätta och storsatsar på reklam istället för att dra åt svångremmen så här i kristider. Grattis och bra jobbat!

Folkhemsbanken Swedbank har kommit med något så originellt som en reklamsitcom i tolv avsnitt. Bakom det djärva tilltaget ligger reklambyrån Tempel i samarbete med produktionsbolaget Tre Vänner som tidigare gjort bl.a. en av min gamla favoritserier på tv, Cleo, och de nutida reklamklassikerna för ICA.

Efter att ha sett det första avsnittet, som ni kan se här, är en guldstjärna på sin plats. Filmen är riktigt bra och det är inga dåliga namn de fått med i projektet, i avsnitt 1 får vi exempelvis se Ing-Marie Carlsson som ju är en odödlig skådespelerska efter sin roll som Mimmi i Tre Kronor.

Swedbank har valt att endast visa filmerna på sin egen webbplats, inte i tv alltså. Men med mellan två och tre miljoner besökare i veckan så borde de hitta sin publik ändå. Samtidigt som de sparar in rejält med stålar. Smart. Jag, som nyligen bytte bank efter att ha varit Sparbanken/Föreningssparbanken/Swedbank-kund sedan barnsben, kommer defintivt att återvända till sajten för mer fin film.

Efter att ha tittat på denna toppenfilm blev det skarpa kontraster när jag sedan bevittnade Rustas bidrag till reklamvärlden. Bedrövligt är bara förnamnet. Ett grupp vuxna som langar tapetrullar och färgburkar, vidare till några barn som gör något obegripligt för att landa i budskapet att Palmolive duschcreme kostar 19,90. En röd tråd, någon?

Marknadschefen på företaget berättar att de på sant Rusta-manér hoppat över mellanhänder, dvs reklambyrå, och jobbat direkt mot ett produktionsbolag. Det har tydligen varit roligt, tycker Rusta. Så bra – man ska ha kul på jobbet. Synd bara att det roliga slutade i misär. Riktig reklammisär.

Dagens reklamris går därför välförtjänt till vi-säljer-allt-butiken. Beviset på det kan ni se här. Hoppas de lärt sig en läxa. Nästa gång, ring en reklambyrå det första ni gör!

———————————————————————————————-
Svänger
Att jag hittat ett riktigt billigt tryckeri.

Svänger inte
Att det återigen är dags att betala räkningar. Suck, bara att hosta upp.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...