Dagens entreprenöriella fynd

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 9 maj 2009

Som entreprenör gäller det att hänga med i vad som händer ute i den stora världen. Därför har jag försökt att fortbilda mig idag. Och under mitt rundsurfande på det världsomspännande nätet gjorde jag ett riktigt fynd: Marcus Zacco som bloggar om entreprenörskap och framgångsrikt företagande. Att han pratar norrländska, en dialekt jag är mycket svag för, gör ju inte saken sämre.

Har du en timme och tio minuter över så rekommenderar jag dig att lyssna på hans föreläsning Experteffekten som handlar om marknadsföring. Marcus pratar om det fiffiga i att ge bort information gratis på internet. Det kan ju tyckas dumt att ge bort sin kompetens utan att få betalt för den – men tänk på vad potentiella kunder kan tänka om dig: Hmm … om hon ger bort det som konkurrenterna tar betalt för gratis, vad får jag då inte om jag betalar? Kunden tänker alltså att gratisgivaren måste vara skickligare än de andra. Och vem vill inte bli positionerad så i människors medvetande? Att ge bort allting utom det sista gratis är alltså framtidens försäljning.

Jag är nöjd med att ha lagt en timme på Marcus föreläsning. Nu ska jag börja fundera på hur jag kan applicera hans tips på Copy Charlotte.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...