Bara de starkaste överlever

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 29 april 2009

En efter en kastar de in handduken. Kändisarna, alltså. Expressen benämner fenomenet, i riktigt svart kvälltidningsstil, som Bloggdöden. Brutalt är bara förnamnet. Senast i raden är Nyhetmorgons Jenny Östergren som efter kritiskt granskande av sitt eget alster valde att stänga ner. Starkt av henne – jag önskar att fler, likt Östergren, kunde inse att de inte vet hur man är en bra bloggare. 

Vem ska bli näste kändiskrake att lägga ner verksamheten? Den som lever får se. Henrik Schyffert, David Batra, Mia Skäringer, Babben Larsson är ett par av de kändisar som hittills lämnat bloggsfären. Och som skapat ett tomrum efter sig. Men ute i sajberspejs finns så många andra s k kändisbloggar som i alla fall inte jag skulle gråta några tårar över om de försvann … 

Är det någonstans Darwins tankar om att bara de starkaste överlever gäller är det i bloggsfären. För bloggandet är nog, som Jenny Östergren säger, som ett kärleksförhållande. Eller som Expressens krönikör Malin Roos uttrycker saken: man måste vilja ligga med sin blogg.

Jag är fortfarande väldigt kär i min blogg, som tur är. Än har vi inte kommit till stadiet där vi bråkar om disken, glor på tv istället för att prata med varandra och slutar att hångla. Vi befinner oss fortfarande i smekmånadsfasen, men jag vet att det så klart kommer att komma tuffa tider. Tider då hjärnans och tangentbordets bloggsamarbete totalhaverar. Då hoppas jag att jag visar mig vara en fighter och inte en quitter. Annars får jag väl i värsta fall bli en twitter.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...