Är schlagern den nya valaffischen?

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 15 maj 2009

Alldeles nyss landade mitt röstkort till Europaparlamentsvalet på hallmattan. Så nu är det dags att börja fundera över vem som ska få min röst i detta något bortglömda val.

Och apropå valet läser jag idag i Resumé om en parlamentskandidat som verkligen har utnyttjat fördelen med att vara sambo med en av Sveriges största hitmakare. Det handlar om moderaten Christoffer Järkeborn, kandidat nummer 6 på partiets Europaparlamentslista. Han är smidigt nog samboende med Fredrik Kempe, schlagerjätten, som bl a ligger bakom ”La Voix”, Sveriges bidrag i Eurovision Song Contest. Och som nu har skrivit Christoffers kampanjlåt ”We Can Change The World”.

Låten är en riktigt pampig sak och ska man jämföra den med Kempes tidigare verk är det inte direkt kronjuvelen i samlingen. En powerballad enligt gammal beprövad formel med ett vackert förändra-världen-budskap. Men Christoffer har stora förhoppningar på att låten ska hjälpa honom att bli Sveriges yngsta europaparlamentariker någonsin. Och han anser att politiker måste hitta nya sätt att kommunicera med väljarna.

Kanske har han rätt. Kanske är musiken den nya valaffischen. Ett tecken på det är att även den västsvenska moderaten Susanna Haby har en egen kampanjlåt, den något bisarra eurodiscodängan ”En västsvensk röst”. Vi får se om det hjälper partikamraterna till Bryssel. Järkeborn hoppas, som han själv uttrycker saken, bli en hit i parlamentet. Synd då att hans kampanjlåt definitivt inte är någon hit.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...