Är det rätt drag att komma till puben i balklänning?

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 11 november 2009

Alltid är det de oskyldiga som får lida, och i dessa bråda tider för Copy Charlotte är det tyvärr bloggen som har fått lida. Men jag ska försöka sticka till den ett inlägg så fort jag hinner.

Något som jag funderat över med tanke på ett kundmöte under morgondagen är en artikel i gårdagens Resumé om tv-serien Mad Mens genomslag. Tydligen så har reklamköparna i det stora landet over there genom denna serie börjat förvänta sig att moderna reklamare ska klä sig som karaktärerna.

Mad Men

De är snygga, de är coola, de är skarpa. Men passar dessa reklamare in i konferensrummet på ett svenskt industriföretag? Jag är inte så säker på det. Om jag och min AD-kollega skulle glida in i snitsiga kostymer och en styling som tagit oss halva morgonen, skulle våra potentiella kunder känna sig bekväma då? Tänk om de själva sitter där i jeans och en vanlig skjorta? Då känner jag att vår tjusiga outfit snarare skulle stjälpa än hjälpa oss att få ett ja tack på offerten efteråt.

Det skulle vara lite som när man helt missuppfattat klädkoden på en fest. Som när man kommer till hemmafesten i balklänning och alla andra sitter där i jeans och tröja. Eller som när man har fått för sig att det är maskerad och är den enda som kommer till partajet i kaninöron. Ridån går liksom ner.

Mad Men-karaktärerna i all ära, men jag tar det säkra före det osäkra imorgon och lämnar den snitsiga dräkten hemma. Vi får se om det var rätt drag.

——————————————————————————————–

Svänger
Säga vad man vill om hollywoodfrun, men det är humor av TV3 att sända ”Anna Anka och hennes vänner” klockan 15 på julafton när en viss annan anka härjar i en konkurrerande kanal.

Svänger inte
Att behöva dras med en mesig förkylning som aldrig verkar vilja bryta sig ut. Känns fånigt att den hålla på med småhot som lite halsont i all evighet istället för att dra fram det tunga artilleriet och sedan gå över.

Gillade du det här? Dela vetja!

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Hur man ger en reklamare prestationsångest

I dag har jag gjort något nytt och mycket spännande. Något som fått mig att ta ett rejält kliv utanför min trygghetszon. Och gett mig en rejäl prestationsångest på kuppen …

Jag – en eventparasit?

Med anledning av Idéfestivalen som pågår i Göteborg har det här blivit en riktigt eventvecka för Copy Charlotte. Igår kväll hade inkubatorn där jag sitter, Framtidens Företag, en kväll i inspirationens och skrattets tecken på Göteborgs nya vattenhål Parken.

Dagens skönaste person …

... är utan tvekan David Lega. Efter att idag ha lyssnat på denna föreläsare, entreprenör och f d paraolympier känner jag mig full av inspiration. Hade herr Lega varit en dryck skulle han ha varit en burk Red Bull för det kändes som om han gav mig vingar idag (ni...