Anar vi en fisktrend?

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 17 april 2009

Först kom ”fina fisken” i ett mejl som skickades i ett professionellt sammanhang. Redan där kände jag att någon hade börjat fiska i nya vatten. Och mycket riktigt, nu har jag hittat fisken även i reklamen. Visserligen är budskapets fisktema i det här exemplet rätt givet då avsändaren bakom reklamen är verksam inom akvarienäringen, men ändå. Jag tycker det är trevligt. För fisken är ju ett skojigt djur som jag gärna skulle se mer av inom kommunikationen. Den här reklamskylten sprang jag på idag under min fina utflykt till Lysekil. Bra eller dålig reklam för havets egna hus?

hajar-du2

Om fisktrenden slår stort gäller det att agera snabbt. Vilket vaket och alert företag lägger beslag på ”Pigg som en mört”? Eller säljer en förstklassig produkt som utan tvekan är ”Fina fisken”? Sveriges företagare – skynda er att fånga dessa slogans i ert nät. Imorgon kan någon annan redan ha fiskat upp dem.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Business-to-business-reklam – måste den verkligen vara tråkig?

Business-to-business-reklam – måste den verkligen vara tråkig?

Måste business-to-business-reklam vara tråkig? Traditionellt har den ju en rykte om sig att inte vara lika kreativ som sin kamrat business-to-consumer-reklamen. Kanske ligger förklaringen i att det inte anses fint att fatta affärsmässiga beslut baserade på känslor?...

Har folk ett allvarligt fel på smaklökarna?

Har folk ett allvarligt fel på smaklökarna?

En form av kommuniktion som ger resultat är jag övertygad om är kommunikation som engagerar konsumenterna. Som får dem att bry sig. En sådan reklam så här i juletid är Marabous kampanj för Aladdin-asken ”Rädda julen”.

Reklamfilmens nya världsrekordhållare

Det är inte varje dag man läser om reklamfilmer som får en plats i Guiness rekordbok. Men nu har det hänt. Evian Rollerblades, gjord i Frankrike 1998, har visats över 45 miljoner gånger på webben. Det är sannerligen ingen dålig siffra. Och sannerligen ingen dålig film.