Adoptera ett gammalt ord!

Charlotta Wortzelius
Charlotta Wortzelius
Senast uppdaterad: 15 juli 2009

Jag satt framför två ungdomar, rimligtvis ca 17 år gamla, på spårvagnen igår och lyssnade förundrat när de pratade med varandra. Ett uttryck jag inte har hört så mycket förut, men som verkar ha etablerats och även börjat överanvändas hos dessa ungdomar, är ”du vet” – på samma sätt som amerikaner alltför ofta säger ”you know” när de samtalar.

Jag är ju inte ens en generation äldre än dessa tonåringar, men det kändes som om mitt sätt att prata ligger ljusår ifrån deras. Möjligtvis är jag, likt  många barn kan vara, något lillgammal (om man nu kan vara det om man är 30) som mycket väl skulle kunna slänga ur mig ord som anmärkningsvärd, burdus och egendomlig.

Gamla ord och uttryck bör i mitt tycke absolut bevaras. Och igår hittade jag denna lista på DN.se. Ett riktigt fynd fylld av mer eller mindre ålderdomliga ord och uttryck som verkligen borde återinföras och användas i dagligt tal.  Allestädes närvarande, att känna sina pappenheimare och gudars skymning – ni hör ju vilka klenoder det finns. Läs, ta till er och stoppa stegvis in i era konversationer. En språknörd har talat.

———————————————————————————————-

Svänger
Att Whitney Houston ser ut att vara tillbaka. Det var på tiden. 

Svänger inte
Den här svininfluensan verkar lite läskig.

Mer om
skribenten

Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är frilansande copywriter och hjälper sina kunder med copy, idéer och kommunikation som förbättrar försäljningen, ger fler leads, ökad trafik och bygger varumärket. Förutom att skriva gillar hon att lära sig nya grejer, läsa böcker, soulmusik från 60-/70-talet och vara i naturen. Hon bor med sambo, son och katter i Stockholm.

Du kanske också gillar

Ännu en gratulation på sin plats

I gårdagens inlägg var jag i gratulationstagen och det fortsätter jag med i dag. Dagens (något försenade) grattis går till Systembolagets reklamfilm "Tonårsfesten", producerad av Esteban, som vann pris som 2009 års bästa reklamfilm på onsdagens Roygalan. En...

Grattis Volkswagen, det är ni värda!

Glädjen har segrat! Svenska Volkswagens film "Pianotrappan" har blivit världens mest spridda virala film någonsin. Filmen där trappan på Odenplans tunnelbanestation gjorts om till ett fungerande piano är den film det har snackats alla mest om i världens alla sociala...

Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo...