Mycket dåligt bloggande den senaste tiden. Kanske beror det bland annat på att jag fått ett deltidsjobb. Vanligtvis brukar man ju bli ganska glad i hågen av ett jobb, men inte den här gången. Mitt nya deltidsjobb, för att göra en snabb sammanfattning av arbetsbeskrivningen, innebär nämligen att sitta i SJ:s telefonköer.

SJSJ, SJ, gamle vän – jag trodde verkligen att jag efter det minnesvärda snökaoset hade skrivit så det räckte om dig det här året. Men icke så. Bakgrunden till min nya sysselsättning är att jag ska åka till den kungliga huvudstaden i helgen. En resa jag verkligen inte vill missa. Men döm av min förvåning när jag i förra veckan ska skriva ut mina e-biljetter (modern som jag är) och upptäcker att min beställning som jag gjort för en månad sedan och även fått kvitto på inte existerar.

Naturligtvis blir jag konfunderad och framför allt irriterad. Och SJ:s varumärke hamnar följaktligen i nedförsbacke.

Min första åtgärd blir att ringa detta fantastiska företag. Det visar sig vara fullständigt omöjligt i dessa vulkantider och varumärkets nedförsbacke blir allt brantare. Plan B blir att istället åka ner till Centralstationen för att få prata med någon som kan fixa fram mina biljetter. Efter en halvtimmes köande till deras resebutik får jag prata med en dam som begåvats med ett sånt där riktigt jag-är-en-service-människa-utseende.Verkar lovande.

Min förhoppningar framme vid luckan är alltså stora – visst ska denna trevliga kvinna kunna fixa detta. Men det första hon säger är att betalningarna via internetbanken, dem har inte SJ någonting med att göra. Det är minsann Paynova som dragit tillbaka beställningen och hon kan absolut inte göra någonting. Jag fattar ingenting – den bortsjabblade resan är ju SJ:s tjänst! Hur kan man bara frånsäga sig allt ansvar? Varumärket är nu kört i botten. Kvinnan lyckas ändå med diverse trovärdiga bevis på sin skärm övertyga mig om att det verkligen är Paynovas fel och hon tycker att jag ska kontakta dem och be dem veta hut. Jag börjar mjukna – kanske är SJ ändå min kompis?

Paynova – som man naturligtvis bara kan kontakta via mejl – svarar å sin sida att de aldrig drar tillbaka något om inte säljaren – alltså SJ – bett om det. Jag tvingas därmed fria Paynova från misstankar och skulden är åter lagd på allas vår tågjätte. Varumärket, som var på väg upp rejält, sjunker återigen som en sten. Efter många försök, felkopplingar och oklara ansvarsförhållanden får jag ändå äntligen prata med en människa i SJ:s kundtjänst. Flickan i fråga kan se att det sjabblats med beställningen och lovar att skicka mig nya biljetter på posten tillsammans med en faktura på det ursprungliga och fina priset jag fick för att jag var tidigt ute. Det skadeskjutna varumärket börjar återhämta sig efter den trevliga kundtjänstflickans insats.

Igår får jag så biljetterna. Den ”trevliga flickan” har inte brytt sig om mina önskemål om sittplats. Och hon har skickat med en faktura på ett belopp som är tre gånger så högt som det jag blivit lovad. Hade jag haft en voodoo-docka i form av en SJ-medarbetare då … Men jag biter ihop och efter ytterligare två försök med diverse felkopplingar och minst en timme i telefonkö får jag prata med en tjej. Hon säger att hon inte kan fixa det där och då, men lovar att göra det efter samtalet och återkomma till mig på telefon i dag. Det har hon inte gjort. Varumärkesstatus: Ej bra.

Jag har fått ringa ytterligare tre gånger till kundtjänsten ikväll för att ordna detta irriterande strul. Till slut fick jag tala med en ung herre som också han lovat att fixa det och återkomma under morgondagen. Det återstår att se om han kan hålla sitt löfte, om jag kan säga upp mig från mitt deltidsjobb och om detta varumärkes berg-och-dalbane-färd får sluta med en någotsånär flack raksträcka. Mer än så kan han tyvärr inte rädda.

Svänger

När kunder blir jättenöjda med ens jobb. Jag blir glad och varm i hjärtat.

Svänger inte

De hotell i Europa som passat på att dubbla eller tredubbla sina priser så här i vulkantider. Riktig skitstil.

Gillade du det här? Dela vetja!